Wat is het verschil tussen vlijm scherp en extreemscherp?

Zit er veel verschil tussen of weinig wat is het hoogste wat je met vlijmscherp kan snijden en wat met extreemscherp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 maanden geleden is dat op goeieVraag al eens aan de orde geweest. Toen kreeg het 7 markeringen als goeie vraag. http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-aanduiding-scherpte.91927

Antwoorden (4)

Het zijn uitspraken, meningen, geen feiten. Dus wat jij vlijmscherp vindt, vind ik extreem scherp ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlijmscherp of extreem scherp bevatten geen controleerbare eenheid van scherpte.
Over die termen valt helaas niets duidelijks te zeggen. Het is maar hoe je vlijmscherp of extreem scherpt op vat.

Voor de scherpte van een snijdend voorwerp is geen gestandaardiseerde eenheid of aanduiding.

10 maanden geleden is dat op goeieVraag al eens aan de orde geweest. Toen kreeg het 7 markeringen als goeie vraag.

Toegevoegd na 17 uur:
Met "een eenheid" bedoel ik een eenheid zoals de meter een eenheid voor lengte is. Een liter een eenheid voor water. Een kubieke meter een eenheid voor inhoud, et cetera.

"Vlijm scherp" wordt hier gebruikt bij wijze van scherpte aanduiding zoals in gangbaar taalgebruik.
"Extreem" wordt hier gebruikt in de betekenis van "erg".
"Ultiem" of "extremer" zou die graad van scherpte overtreffen.

In deze context is daarom niet te zeggen of het "extreem scherpe" mes scherper zou zijn dan het "vlijm scherpe" mes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een eenheid bedoelde ik een eenheid als in "meter is de eenheid voor lengte", kubieke meter is de eenheid voor inhoud", en dergelijken.
Ik zal dat nog even verduidelijken voor het geval inderdaad meer mensen dat anders opvatten.
Thanx.
Een vlijm is een chirurgisch mes, dus met iets wat vlijmscherp is kan je zeer nauwkeurig een snee van gewenst formaat maken. Iets wat extreem is gaat uit boven alles wat van normale kwaliteit is. Dus met iets wat extreem scherp is maak je al een snee op het moment dat je iets raakt. Het allerscherpst is daarom extreem scherp.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extreem correct
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O jee. Ik dacht dat we hier met een kennis site te maken hadden. Maar dit is wel redelijk grote flauwekul als ik het zeggen mag. Desondanks geen - hoor. Doe ik niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik de opmerking niet even netjes ingepakt heb en het zo plompverloren neer zet ! Dat was niet de bedoeling.
Puur taalkundig: Vlijmscherp is 1 woord. extreemscherp is geen woord, het zijn 2 woorden; extreem scherp.