mag omgekeerde graffiti ?

Het principe is heel simpel. In plaats van muren onder te verven ga je aan de slag met schoonmaak producten. Je haalt hier en daar voorzichtig roet en vuil weg en wat overblijft is een omgekeerde grafitti maar mag dat ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hoi,

Omgekeerde graffiti is niets anders dan het verwijderen van aanslag op een ondergrond.
Voor het aanbrengen gelden allerlei regels.
Het verwijderen is iets heel anders.

"Green graffiti" mag, hoewel het raadzaam is om toch eerst te overleggen met de eigenaar / beheerder van de ondergrond.

De gemeente heeft geen juridische grondslag dit te weigeren, omdat vuil verwijderen voor iedereen toegestaan is in de openbare ruimte.

Zie ook: http://greengraffiti.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland wordt hiermee al geëxperimenteerd als reclame op straten. In de algemene voorwaarden van een van de bedrijven die deze advertenties plaatsen, vind ik dat er op dit moment nog geen algemeen geldende wetgeving bekend is met betrekking tot dit soort advertenties.
Het lijkt mij dat een gemeente bezwaar zal hebben als het gaat om een reclame-uiting (want daar moet je toestemming voor hebben en precario voor betalen), maar eigenlijk geen enkele grond tot bezwaar heeft als het gaat om het 'schoonmaken' van stukken muur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Lijkt me sterk dat ze precario kunnen heffen omdat je andermans muur ten dele hebt schoon gemaakt? En als dit al zo is dan zal dit de eigenaar van de muur daarvoor aangeslagen worden lijkt me want die heeft zeggenschap over zijn/haar muur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar voor het aanbrengen of verwijderen van vuil op iemands particulier onroerend goed, bv een muur, heb je wel zijn toestemming voor nodig. Zelfs een spijker er in slaan mag niet zonder zijn toestemming. Anders is dat met de openbare ruimte. Hier mag je vuil verwijderen zonder toestemming. Anders staat de gemeente ook met zijn mond vol tanden als ze "min of meer" de burgerij willen verplichten om hun stoep sneeuwvrij te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs een spijker er in slaan mag niet zonder zijn toestemming. Dat is een voorbeeld wat juist ernstiger dan waar we het over hebben. We praten over een aai over de bol; Jij: Je mag hem niet eens een tik op de vingers geven?!
In Nederland is reverse graffiti, ook wel green graffiti of clean graffiti nog een grijs gebied. Het is nog een dusdanig nieuwe en duurzame vorm van straatreclame waar nog geen nationale wetgeving voor is.

Dit wilt nog niet zeggen dat er helemaal geen regels voor zijn. Deze regels zijn vaak op gemeente niveau en te vinden in de precariorechten van deze gemeente. Het is en blijft natuurlijk een vorm van reclame. Er bestaan professionele marketingbureau's die deze reclametechniek uitvoeren. Dankzij hun specialisatie in deze groene reclame wordt het op een goede manier uitgevoerd en levert het geen klachten op.

Wat ook erg grappig is om op te merken is dat ondanks het gedoogbeleid en precariorechten de gemeenten één van de grootste afnemers is van reverse en green graffiti.