Bij een vanitas of symbolisch schilderij, wat betekenen schelpen daarin?

Je ziet op stillevens vaak schedels, boeken en bloemen wat vaak met de vergankelijkheid met het leven te maken heeft. Je ziet ook vaak schelpen, maar die kan ik niet helemaal plaatsen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Dat heeft in de eerste plaats te maken met hun vaak prachtige vormen – een uitdaging voor de kunstenaars. Rembrandt maakte een prachtige, natuurgetrouwe ets van de gemarmerde kegelslak, met een klein foutje. De originele ets was goed, maar door het afdrukken in spiegelbeeld zit de opening van de schelp verkeerd. Leonardo Da Vinci zou zijn dubbele wenteltrap in het Franse kasteel Chambord geïnspireerd hebben op de draaiing van een schelp.

Daarnaast is de schelp, zoals ook andere attributen bij stillevens, een symbool. Het lastige is dat de schelp telkens iets anders verbeeldt. Soms de maagd Maria, die Jezus als een parel in haar schoot droeg. Dan weer vroomheid, verwijzend naar de pelgrims die een jacobsschelp meedroegen op hun reis naar Santiago de Compostella. De schelp is in de christelijke symboliek soms ook het graf dat de mens omsluit voordat hij weer mag opstaan. Jan Steen gebruikte de schelp als beeld van losbandigheid, zoals op zijn schilderij van een oesters etende vrouw. In zijn tijd gold het eten van schelpdieren als lustopwekkend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schelpen duiden ook op de broosheid van het bestaan:

http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-A-676?page=2&lang=nl&context_space=&context_id=

(RJ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schelp wordt als vrouwelijk gezien, symbool van geboorte (geboorte van Venus) geluk en wederopstanding (met de schelp werd in het christendom het doopwater opgeschept. (veel doopvonten en wijwatervaatjes hebben schelpvorm)