Mag je als niet-Jood een Synagoge bezoeken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker, als je u maar houd aan de gebruiken van het joodse geloof.
Dit geld trouwens voor alle godsdienstige gebouwen.
Best is dan ook om even te verwittigen dat je een bezoek wil brengen.
Robby BB

Antwoorden (3)

Ja hoor dat mag, aangezien het een openbare verering van het geloof is. Er zijn echter wel bepaalde omgangsvormen waarover je je het beste kunt laten informeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het bezoeken van een synagoge is zeker mogelijk. Gaat het om een cultureel (beschouw je de synagoge als een museum) bezoek dan zijn er meerdere mogelijkheden. De Portugese synagoge bijvoorbeeld in Amsterdam is open, kaartjes bij het Joods Historisch Museum.
Wil je een dienst bijwonen neem dan van tevoren contact op. De meeste gemeentes zullen hier wel voor open staan. Om veiligheidsredenen moet je eerst aangemeld zijn. Ik het verleden zijn synagoges nog al eens doelwit geweest van aanslagen, vandaar.

Toegevoegd na 35 seconden:
De synagoge in Zutphen is open voor bezoek op vrijdagmiddagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor. Als je een dienst wilt bijwonen moeten alle mannen een keppeltje dragen ( die staan gewoon in een bak bij de ingang) en alle getrouwde vrouwen dragen een hoed.
Als het gaat over bezoek van het gebouw ( zoals de Portugees Joodse synagoge in Amsterdam), dan wordt het gezien als een soort museumbezoek en kan je zonder eventuele hoofdbedekking naar binnen.