waarom is stefanus heilig verklaard?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Welke Stefanus bedoel je, er zijn er meerdere?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over de eerste martelaar Stafanus vind je van alles op http://www.heiligen.net/heiligen/12/26/12-26-0036-stefanus.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste martelaar van het christendom, met zijn feestdag op 26 december
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En Dorske, bedankt voor de site, maar ik had die al bezocht. En het is een beetje te veel tekst ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, als je de patroonheilige van de luie varkentjes zoekt: dat is Antonius ;-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:D

Het beste antwoord

Stefanus was een van de zeven eerste diakenen. Die werden door de apostelen aangesteld om de aalmoezen eerlijk te verdelen onder de weduwen. Hij werd het bekendst doordat hij onder de volgelingen van Jezus de allereerste martelaar werd. Hij werd gestenigd nadat hij in Jeruzalem de hogepriester en de oversten beschuldigde van de moord op Christus.
Iemand kan heilig verklaard worden nadat is bewezen dat hij of zij meerdere wonderen heeft verricht. Augustinus schreef uitvoerig over de wonderen die aan Stefanus worden toegeschreven. Met zijn hulp werden zeven doden ten leven gewekt en allerlei zieken werden van hun kwalen genezen. In totaal zeventig wonderen worden over Stefanus geschreven. Al met al genoeg redenen om hem het voorvoegsel Sint te mogen geven.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer erg bedankt!!!!!!!!!!!