Waarom is er zoveel prijsverschil tussen dezelfde kaartjes voor hetzelfde concert?

Ik ga met een aantal mensen naar een concert van Seeed in de Melkweg (Amsterdam).

Wat me opvalt is dat de prijzen van de toegangskaarten zo uiteenlopen. Koop je direct via de Melkweg, dan kost een kaartje € 20, en daar komen nog wat servicekosten en het verplichte lidmaatschap bij; in totaal € 26,70.

Op ViaGogo kosten exact dezelfde kaartjes op dit moment tussen de € 42,58 en de € 79,83! Zie
http://www.viagogo.nl/Concertkaartjes/Rap+Hip-Hop/Seeed-Kaartjes/E-539671 . De duurste kaartjes kosten dus maar liefst drie keer zoveel als wanneer je ze gewoon bij de Melkweg koopt - en daar krijg je echt geen betere plaats voor.

Via Tickettube betaal je € 39,00 per kaartje, dus een opslag van bijna 50%:
http://tickettube.de/shows/seeed/tickets/2013-09-19/36808

Verzendkosten kunnen het niet zijn, want het gaat om elektronische kaartjes die via e-mail als PDF worden verstuurd en die je zelf moet afdrukken.

Vanwaar dat enorme prijsverschil?

Picture for question
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met de zogenaamde 'woekerwinsten'. Particulieren kopen een groot aantal concertkaarten om deze dienvolgens door te verkopen met een hoog winstpercentage. De website's die u in uw vraagt heeft vermeld zijn dan ook website's waar particulieren concertkaarten aanbieden, dit zijn geen officiële verkopers. U doet er slim aan om uw tickets te bestellen via de officiële verkoopadressen. U betaald altijd de juiste prijs en niet alle kaarten die worden aangeboden via deze website's geven gegarandeerd toegang tot het concert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit noemt men secundaire ticketing - ook wel tussenhandel genoemd - is handel in tickets zonder toestemming van de organisator, artiest of zaal, met het maken van winst als enig doel. In de praktijk houdt het in dat in Nederland een dertigtal bedrijven dagelijks kaarten opkoopt voor concerten, evenementen en sportwedstrijden om deze met winst te verkopen. Dit is meestal in strijd met de algemene voorwaarden van de organisator. Aangezien de tussenhandelaren geen investeringen hoeven te doen in het evenement en alleen het risico van het gekochte kaartje lopen, is het risico laag en de winst hoog. De organisator maakt en betaalt een landelijke en regionale promotiecampagne voor een artiest en de handelaar lift daarop mee.