Wat is de betekenis van vive vitam tuam?

Hallo,

Ik wil graag een tattoo met de tekst: vive vitam tuam.
Ik heb de vertaling gevonden via internet en wil graag zeker weten of dit zo goed is geschreven.
Als het goed is, is dit de betekenis van leef je eigen leven. klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
om je eigen leven te leiden heb je geen tattoo nodig hoor

Antwoorden (2)

Dit klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tatoeëer het maar, het is helemaal goed.

"Vive vitam: leef het leven
Vive vitam tuam: leef je leven.
Vivas vitam: laat jij het leven leven.

Age vitam: Leef! (letterlijk: breng het leven door).

Vivere is het basiswerkwoord dat in de eerste drie zinnen zit. (vive/vivas). Dit betekent 'leven', maar ook 'van het leven genieten'.
De eerste twee zinnen lijken me het duidelijkst. Je mag zelf kiezen of je tuam erbij doet of niet. Voor een Romein maakt het niet uit, aangezien je de bevelvorm (imperativus) gebruikt en daarbij dus automatisch al een 'je' hebt. Tuam geeft alleen nog extra nadruk."