Slangen in het algemeen staan voor zondige verleiding (denk aan Eva in het paradijs). Ze kunnen ook worden gebruikt om iets heel slechts en gevaarlijks te symboliseren. Een addertje onder het gras, is de Nederlandse uitdrukking die dat ook impliceert.

In sommige culturen is de Koningscobra heilig. De Hindoeïstische godin Shakti, uit de Indiase mythologie, heeft een opgerolde slang onderaan haar ruggegraat. Het bekendste gebruik van een cobra is op het voorhoofd van een Egyptische farao om daarmee diens soevereiniteit, kennis, leven en jeugd te representeren.

Iemand die kiest voor een cobra als tatoeage doet dat om daarmee te laten weten dat hij of zij een linkerd is, dus dat je moet oppassen. Er valt met hem of haar niet te spotten, want dan volgt er een felle verdediging.
Amadea