Een tovenaar zal weten hoe magie te gebruiken, maar niet snappen hoe het werkt. Dit beperkt de macht van een tovenaar vaak, maar niet per se. Tovenaars en tovenaressen (door mensen vaak heksen genoemd) komen voor als er een kruisling ontstaan is (hoewel deze dan gebruikt maakt van myrofasmagie, tenzij een van de ouders mensenmagie beheerste, in dat geval kan de kruisling in plaats van myrofasmagie mensenmagie beoefenen), of er mens geboren wordt met de beschikking tot mensenmagie. Deze worden niet naar scholen gestuurd, maar wel geleerd om magie te gebruiken (door bijvoorbeeld de ouders of de dorpsheks/sjamaan). Een tovenaar doet enkel een kunstje. Deze manier van magie gebruiken wordt door magiërs vaak afgekeurd (tovenaars weten immers niet precies wat ze doen), oppervlakkig gevonden, maar vooral gevaarlijk (wie niet weet wat hij doet zal immers sneller voor ongelukken zorgen).
Een magiër zal eveneens weten hoe magie te gebruiken is, maar ook proberen te snappen hoe magie werkt. Deze manier van werken gaat veel dieper dan enkel een kunstje doen. Het is niet het simpel leren van vijf keer vijf is 25, maar het is het snappen wáárom die vijf keer vijf 25 vormen. Het is daarom een enorme belediging om een magiër een tovenaar te noemen, vandaar dat men steeds vaker spreekt van magiër, om onbedoelde beledigingen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ook gezien waar dit vandaan kwam? Ik weet niet of ik die groep serieus moet nemen, ze geven namelijk geen bron maar ik heb ze ook opgegeven in mijn antwoord. Jouw bron is dus: http://myrofas.wikidot.com/beroepen:tovenaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was de enige waar ik echt een antwoord vond, zoals jij ook al omschreef, soms hebben vreemdelingen wel eens gelijk, de bron klonk ook mij vreemd in de oren, maar hij hoort bij het antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaf dus niet meteen een bron, vandaar mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat klopt, ik kan met mijn aangepaste computer geen 2 dingen tegelijk kopiëren, dus moet ik altijd even terug om de bron te kopiëren. Dat kost wat tijd dus.
Eigenlijk is er geen verschil: Een magiër, of tovenaar, is iemand die magie gebruikt: iemand die beweert te beschikken over bovennatuurlijke krachten, en deze ook kan beheersen. Soms wordt er ook geestenbezweerder of heks mee bedoeld.
http://nl.finanzalarm.com/details/Magi%C3%ABr.html

Magiër: iemand die probeert natuurlijke krachten te beïnvloeden
Synoniem: tovenaar
http://www.woorden.org/woord/magi%C3%ABr

Een magiër, of tovenaar, is iemand die magie gebruikt: iemand die beweert te beschikken over bovennatuurlijke krachten, en deze ook kan beheersen. Soms wordt er ook geestenbezweerder of heks mee bedoeld. De naam magiër is afkomstig van Magi (Chaldeeuws Mag), de naam die de Grieken gaven aan de Meden priesters. Mogelijk is het woord ook verwant met maghdim, een Chaldeeuwse term die 'wijsheid' en 'filosofie' betekent[2]. Ook moderne illusionisten noemen zich soms 'magiër'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magi%C3%ABr

De enige groep die ik vind die er wel een verschil aan hangen is een groep online players over de middeleeuwen: http://myrofas.nl/informatie/ Zij zeggen het volgende: Beide gebruiken ze tovenarij maar de tovenaar weet niet hoe het werkt en de magier houdt zich bezig met hoe het werkt.
http://myrofas.wikidot.com/beroepen:tovenaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is eigenlijk niet echt een verschil.sommige mensen noemen het magiër en andere tovenaar