Ik heb een antiek geweer met vuursteen-percussieslot,zie foto,wie weet wat voor geweer dit precies is ?

Antiek geweer volgens mij musket met vuursteen-percussieslot geweer met kruit en met een stok moest het kruit worden aangedrukt,tussen 1800-1900 oud onbekend wat de verdere specificaties is,drukpin werkt en kan naar achter gedrukt worden en via de trekker gaat ie af,zie de
foto,iemand zei dat het als het compleet antiek is 1000 euro waard kon zijn,het is echter niet duidelijk of de haan nep of replica is zodoende,wie weet hier iets van

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Gezien de vorm van het afvuurmechanisme is het geen vuursteen- maar inderdaad een percussiegeweer. Bij vuursteengeweren, zoals het musket, zie je vrij duidelijk dat het mechanisme uit twee delen bestaat, de vuursteenhouder en een soort rasp, uitkomend en als een soort deksel op de pan, contact maakte met de lading in de loop, die samen de cruciale vonk veroorzaakten. Bij een percussiegeweer wordt die vonk veroorzaakt door een los aan te brengen slaghoedje.

Er zijn in het verleden, niet alleen in Nederland, veel musketten omgebouwd tot percussiegeweer, een betrouwbaarder systeem, al was het alleen al omdat het kruit niet meer uit de pan viel als je het geladen geweer per ongeluk ondersteboven hield of tijdens een sprintje.

Gezien de foto's is het geweer opgelapt om langer mee te gaan. Heel goed mogelijk heeft het zo'n upgrade van musket tot percussiegeweer ondergaan. Hoeveel het waard is weet ik niet maar ik denk dat je eerder een doorleefd stukje antiek met een verhaal in handen hebt dan een nepvoorwerp. Zoek een antiquair die verstand heeft van oude vuurwapens. Die kan je in no time een antwoord op je vraag geven.

O ja, geweer goed en onherkenbaar inpakken op weg naar die antiquair, maar dat wist je waarschijnlijk al wel. :-)