Hoe maak je een tweepuntsperspectief tekening van een slaapkamer?

Het moet twee verdwijnpunten hebben en een slaapkamer zijn, heb het hele internet afgezocht maar niks gevonden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Antoni
11 jaar geleden
Het hele internet? Daar moet je jaren mee bezig zijn geweest!

Antwoorden (2)

2 verdwijnpunten heb je nodig om dingen in 3D te tekenen. je trekt dan vanuit alle rechtopstaande ribben lijnen naar de verdwijnpunten. zo ontstaan een 3D vorm. de verdwijnpunten liggen op de horizon.

hoe lager de horizon hoe hoger jijzelf staat (als perspectief dan)

hopelijk kan de afbeelding het wat verduidelijken

Toegevoegd na 1 minuut:
afbeelding toegevoegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hiervoor moet je een horizontale lijn (de horizon) tekenen met daarop de twee verdwijnpunten. Één verdwijnpunt ligt rechts en één verdwijnpunt ligt links. Één of beide verdwijnpunten kunnen ook buiten het papier liggen. De horizon kan hoog liggen, in het midden, of laag. Bij een hoge horizon krijg je het vogelvluchtperspectief, bij een lage horizon het kikvorsperspectief. De termen spreken voor zich, lijkt mij.

Alle rechte lijnen die niet verticaal zijn, zullen, wanneer je de lijnen ver doortrekt, naar één van de verdwijnpunten leiden. Het gaat daarbij dan om de randen van het bed, de randen van een nachtkastje of andere kasten, de randen van een bureaublad, lijnen op de muur en de vloer, enzovoort. Ook stoelpoten, tafelpoten en bedpoten zullen steeds op één lijn staan, die, als je deze lijn ver doortrekt, verdwijnt in een verdwijnpunt.

Ik heb twee tekeningen van slaapkamers bijgevoegd, die ik vond op internet. Bij beide tekeningen ligt het verdwijnpunt links buiten het papier. Het verdwijnpunt rechts ligt op het papier. Op de drukke tekening ligt de horizon hoog, op de eenvoudige tekening ligt de horizon ongeveer in het midden. Een horizon in het midden geeft een normale indruk van een kamer. Een hoge of lage horizon geeft een bijzonder perspectief.

Ik ben er niet helemaal zeker van dat deze tekeningen helemaal "volgens de regels" zijn gemaakt, maar je krijgt toch een indruk van hoe jouw tekening zou moeten worden of zou kunnen worden.

Experimenteer met de hoogte van de horizon en kijk wat het mooiste resultaat geeft! Ook experimenteren met de plek van de verdwijnpunten geeft bijzondere resultaten.

Je kan nog andere tekeningen van slaapkamers vinden op internet met de zoekterm "dorm room sketch", maar je kan natuurlijk ook andere zoektermen gebruiken.

Toegevoegd na 37 minuten:
Dit zijn ook prachtige tekeningen met steeds twee verdwijnpunten: http://www.benedetti.be/slaapkamer.htm en http://www.benedetti.be/slaapkamer2.htm

Helaas kan ik ze niet bij mijn antwoord plaatsen, daarom maar met een link.

Toegevoegd na 51 minuten:
Ook deze websites zijn handig:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijnperspectief
http://nl.wikipedia.org/wiki/Horizon_(perspectief)
Antoni