Wat is dit voor attribuut?

Het is van koper en vrienden van ons gebruikten het als asbak. Het kan aan één zijde open.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
AWM
14 jaar geleden
Doe eens een plaatje!

Het beste antwoord

Het is een z.g. scheepje. De misdienaar hield dat vast met twee handen, met de opening naar links. De priester schepte er met een lepel, die bij het scheepje hoort, een paar schepjes wierookkorrels uit en strooide die op het vuur in het wierooksvat. Het wierooksvat werd vastgehouden door een andere misdienaar. Het vasthouden van het wierooksvat stond in hoger aanzien dan het vasthouden van het scheepje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De wonderlamp van Aladin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een ouderwetse olielamp. Hij werd gevuld met olie en er werd een lont ingelgd. Als je die aanstak dan had je licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het een hostie drager ?
je weet wel die witte schijfje die je krijgt bij het avondmaal in de katholieke kerk ?
het uitdeel bakje zeg maar.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij helemaal goed! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger als kind, nog nooit een avondmaal gehad in de kerk :))
Maar zover ik me kan herinneren werden hosties uit een bokaal gegeven, en niet uit een uitdeelbakje ..hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hosties worden in een kelk uitgedeeld !
capthavoc
14 jaar geleden
misschien is dit een variant maar ik kreeg meteen de indruk dat dit het was (meer een gut feeling)
wellicht staat dit atribuut op de tafel en worden ze vandaar overgehevelt naar een bokaal ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen hostie-drager.
Oosterse olielamp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht eerst aan een kwispedoor, maar daar is dit ding te klein voor. Misschien een olielamp of gewoon echt een asbakje ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een bakje wat ze in de kerk gebruiken om de wierook in te bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
dit kan hem ook wezen !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt als 'n bus.
capthavoc
14 jaar geleden
zat er niet ver naast dus ;)
ik denk dat er potpoerie in kan. ik weet alleen niet hoe je dat typt hahah
14 jaar geleden
Het is een kerkelijk bakje om wierook in te bewaren, er hoort een koperen lepeltje bij waarmee je de wierookkorrels in de brander schept. Teun heeft gelijk. Vroeger moest ik als misdienaartje met dit bakje achter de pastoor aan sjouwen als hij de kerk aan het bewieroken was. Het rare is dat ik er nergens een plaatje van op internet kan vinden!