In van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal is ´seks´ een leenwoord uit het Engels, dat haar intrede deed na 1950; in het onlangs digitaal verkrijbare Nieuw woordenboek der Nederlandsche taal uit 1864 komt 'sekse' al voor, met de vermelding dat Bilderdijk het als 'sexe' schreef; en in het Etymologisch Woordenboek van dezelfde uitgever heeft het woord ons via het Frans bereikt vanuit het Latijns sexus, en kwam het in het Middelnederlands al voor"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

is dat niet uit het Duits!!!...
ein Finger, zwei Finger, drei Finger, vier Finger, fünf Finger und seks Finger...

;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi bedacht +1
'Seks' en 'seksualiteit' worden nog vaak met een x gespeld. Dat is echter niet juist. Sex, sexualiteit en homosexualiteit bijvoorbeeld zijn fout gespelde woorden. Uitzonderingen zijn de Engelse, maar vernederlandste woorden sexappeal en sexy, die in het Engels als 'sex appeal' en 'sexy' geschreven worden en waarvoor de regel geldt dat zij (bij benadering) de oorspronkelijke schrijfwijze behouden wegens de nog steeds aanwezige Engelse bijklank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van het Latijnse woord 'sexus'.
Het betekent zoiets als 'van het mannelijke of vrouwelijke geslacht'.
AWM