Hoe noem je het wanneer je iemand voor de rechter wilt slepen voor iets wat jij onrechtvaardig vindt?

Ik zie hier vaak vragen van mensen: "Ik wil iemand aanklagen." Maar dat kan een gewone burger niet.

Hoe noem je dit dan wel?

5 jaar geleden
in: Taal
10.2K
erotisi
5 jaar geleden
iemand dagvaarden!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisie, iemand dagvaarden in het civiele recht is het conflict dat de eiser heeft met de gedaagde aan de rechter voorleggen. Ook dat heet niet: voor de rechter slepen.
file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/20170825_Dagvaarden_wat_waarom_en_hoe%20(1).pdf
In het strafrecht is de dagvaarding een formele oproep (de brief) de brief die men ontvangt van de officier van justitie waarin staat dat men op een bepaalde dag moet verschijnen bij de rechtbank of het gerechtshof. Ook dan wordt men niet voor de rechters gesleept. Dat is populaire (straat)taal die journalisten graag gebruiken en waarvan zij vermoeden dat veel lezers van zulke termen smullen.
LeonardN
5 jaar geleden
" "Ik wil iemand aanklagen." Maar dat kan een gewone burger niet." "
Niet in een strafzaak, maar in een civiele rechtszaak is het geen onjuist taalgebruik om aanklagen te gebruiken. Het is een ander woord voor beschuldigen. Er zijn zelfs juristen die de term gebruiken in civielrechtelijke context:
https://ciberjuristen.nl/aanklagen/
https://blog.iusmentis.com/2011/02/11/onrechtmatig-verkregen-bewijs/
https://www.bdkennemerland.nl/artikel/2017/05/burgerlijk-wetboek/ Wat niet klopt is de volgende zin: "Ik wil hem aanklagen voor doodslag" (behalve als je bij het OM werkt, doodslag valt namelijk onder strafrecht). @joan Je linkt naar een bestand op je eigen PC. Dit bedoel je denk ik:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwicr-jhr6fhAhWKK1AKHb7mCVsQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.kbvg.nl%2F6685%2F20170825-dagvaarden-wat-waarom-en-hoe&usg=AOvVaw3XnPnHLVyI92a3dh5DmVQ9
Antoni
5 jaar geleden
De NOS doet het ook, maar ik blijf de uitdrukking eigenaardig vinden. In dit artikel https://nos.nl/artikel/2278719-nederlandse-nabestaande-klaagt-boeing-aan-om-crash-in-ethiopie.html van 2 april 2019 staat: "Nederlandse nabestaande klaagt Boeing aan om crash in Ethiopië". Uit het artikel blijkt (echter) dat ze een rechtszaak heeft aangespannen tegen de vliegtuigfabrikant.
LeonardN
5 jaar geleden
@Antoni Wat vind je er dan zo eigenaardig aan? Niet alle spreekwoorden, gezegdes en/of staande uitdrukken moet je letterlijk nemen (juist niet zou ik denken). In dit geval is het blijkbaar een begrip uit vroegere tijden. https://www.trouw.nl/cultuur/iemand-voor-de-rechter-slepen-deden-onze-voorouders-ook-al~acd0ce4a/
"Het Woordenboek der ­Nederlandsche Taal vermeldt trouwens al een ­variant uit het begin van de 19de eeuw: in een gedicht uit 1818 heeft dichter Willem Bilderdijk het over oude Romeinen die ‘bij de ooren voor het Recht gesleept’ worden."
https://www.dbnl.org/tekst/bild002dich14_01/bild002dich14_01_0198.php "Uit het artikel blijkt (echter) dat ze een rechtszaak heeft aangespannen tegen de vliegtuigfabrikant."
Klopt dat is dan ook wat men met die uitdrukking bedoelt.
Antoni
4 jaar geleden
@LeonardN, wat ik er eigenaardig aan vind? Alleen een officier van justitie (van het OM) kan een persoon of een organisatie strafrechtelijk gezien aanklagen. Een gewone burger kan dat niet, zo schrijft de vraagsteller ook al. Als de NOS dan schrijft dat een burger een vliegtuigfabrikant aanklaagt, klopt dat naar mijn gevoel niet. Met jouw uitleg over de (extra) betekenis van het woord klopt het overigens wel.

Het beste antwoord

Als je wil dat de politie een onderzoek doet of dat het OM een zaak voor de rechter brengt dan doe je aangifte op het politiebureau. Het OM beslist of het een zaak wordt. Je kunt ook alleen een melding doen op het bureau maar daar gebeurt meestal weinig mee.
Gaat het om een ontslag van de werknemer door een werkgever omdat deze gewoon vindt dat het kan, dus zonder opgaaf van redenen, dient de werknemer een verzoekschrift in bij de rechtbank met het verzoek het ontslag te vernietigen. Dat is een civiele procedure waarbij het conflict voorgelegd wordt aan de kantonrechter. Van voor de rechter slepen is in een civiele procedure geen sprake.
Toegevoegd op 28 maart 2019 16:34: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
(+) !
Iemand aanklagen is officieel een "officiële beschuldiging, aangebracht bij de rechtbank". In de spreektaal is het begrip ook vaak gebruikt voor het indienen van een aangifte. Het is maar door welke bril je kijkt om te beoordelen of het woord terecht, dan wel onterecht gebruikt wordt.
https://www.encyclo.nl/begrip/aanklacht
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Nou je hebt ook nog zaken als bijvoorbeeld op werk. Je baas is een l*l en ontslaat jou, gewoon omdat hij vind dat het kan. Niet eerlijk, maar gebeurt wel. Dan doe je geen aangifte bij de politie, maar het kan wel voor de rechter komen. Hoe heet dat dan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, bij ontslag van de werknemer door een werkgever omdat deze gewoon vindt dat het kan, dus zonder opgaaf van redenen, dient de werknemer een verzoekschrift in bij de rechtbank met het verzoek het ontslag te vernietigen. Een ontslag moet namelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen. De werknemer sleept de werkgever dus niet voor de rechter maar dient een verzoek in het ontslag te vernietigen. Meestal gaat het hierbij om ontslag wegens disfunctioneren of een verstoorde arbeidsrelatie.
Het aanvechten van het ontslag gaat in eerste instantie schriftelijk en pas daarna mondeling. Aan de hand van het verhaal van de werkgever en werknemer zal de kantonrechter een bindend besluit nemen. De mogelijkheid om in hoger beroep te gaan blijft open. Dit allemaal heet niet de werkgever voor de rechter slepen, maar gewoon het ontslag via de juiste procedures aanvechten.

Andere antwoorden (3)

Het interessante is, date r inderdaad geen simpele eenduidige term lijkt te zijn als jij als burger iemand anders 'voor de rechter sleept' in een civiele procedure. Je dient een verzoekschrift in, je start een procedure en/of je dagvaard iemand.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb er niet veel kijk op, maar een verzoekschrift kun je volgens mij toch alleen maar indienen als je het niet eens bent met een beslissing van de overheid? En volgens mij kun je als burger ook geen procedure starten. Ik dacht dat je dan eerst naar de politie moest stappen. Indien ik het verkeerd zie, hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN, jouw twee bronnen zijn in ieder geval duidelijk.
Het antwoord is inderdaad te beknopt gegeven, waardoor er verwarring ontstaat.
Thanks!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een civiele procedure is een rechtszaak tussen twee partijen. Degene die de procedure start door middel van de dagvaarding is de eiser. Degene die zich tegen die eis moet verweren, is de gedaagde. Er wordt dus niemand voor de rechter - gesleept -. Voor het starten van civiele procedures zijn simpele eenduidige termen, wordt over een conflict het oordeel van de rechter gevraagd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In een civiele zaak begin je geen proces tégen iemand maar leg je de kwestie voor aan bv de kantonrechter om een conflict op te lossen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
HeerVoldemort stelt een vraag en wil graag een doortimmerd antwoord. Zoals het werkelijk zit, met het juiste taalgebruik. Dan past het mij zeker niet om het populaire verkeerde taalgebruik te promoten van een woordenboekmaker.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie nu pas (beter laat dan nooit) dat de vraag is ondergebracht bij: taal.
Iemand voor de rechter slepen is incorrect Nederlands. Meneer van Dale zou ons een draai om de oren geven. Het is inderdaad straattaal van de Nederlandse pers.
http://www.taaldokter.nl/?p=1987
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN, dit zijn punten waar je de neuzen niet 1 kant op krijgt.
Als ik jurist, rechter, advocaat was, zou ik ook steigeren bij dit taalgebruik, ongeacht of meneer Boon en de pers de term hanteert.
Ikzelf bekijk het taalkundig. Dan vind ik het populair gedoe om zo te praten. Er is geen spreekwoord, uitdrukking of gezegde: voor de rechter slepen. In geen enkel boek, werk wordt dit erkend. Natuurlijk wordt het wel weer gebruikt.
Geen enkele arts zal zeggen: ik snij die de buik open. Terwijl veel mensen dit wel zeggen.
Hun hebben, hun slapen wordt door half Nederland gebruikt. Het is nog steeds incorrect.
Nee, ik probeer jou niet te overtuigen. Ik leg wel uit hoe mensen verschillend reageren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi LeonardN, hadden gisteren feest. Daarom late reactie.
Ik probeer aan te geven dat iedereen deze zin anders interpreteert. Daarin zul je toch de mening moeten respecteren van een ieder. Indien de zin door mensen gebruikt wordt, herkent wordt, begrepen wordt, toegepast wordt....wil dat nog niet zeggen dat het correct of incorrect is.
Meneer d Boon is inderdaad een taalkundige op hoog niveau. Ik begrijp persoonlijk niet waarom hij die stukjes schrijft/ schreef bij Trouw. Het zal hem wel een leuke cent hebben opgeleverd. Ik zie die stukjes als een colum. Daarin legt hij uit waardoor zo'n zin in het leven is gekomen. Dan doen ze er nog een foto bij van het groene boekje. Nu lijkt het opeens een feit.
Zijn functie binnen van Dale en die stukjes zie ik los van elkaar.
Ik richt mij op de Taalunie wat betreft de ontwikkeling van de Nederlandse Taal. Zij zijn in mijn ogen de mensen die beslissen wanneer taal correct en incorrect is. Dit doet meneer d Boon niet.
vervolgd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verder neemt de overheid officiële veranderingen op.
Ik vind dus dat je daardoor de neuzen niet 1 kant op krijgt.
Je hebt mensen die bijvoorbeeld meneer d Boon volgen en dan zeggen het is correct.
Je hebt mensen die zeggen dat het eerst door de Taalunie goedgekeurd moet worden en vastgelegd door de overheid, voordat het correct is.
Zo kan ik nog even doorgaan.
Ik probeer mijn gelijk nu niet te halen. Ik leg alleen maar uit dat in Nederland iedereen anders denkt in dezen.
Dat zullen we helaas moeten accepteren.
Ik zal nooit op mijn strepen staan om gelijk te halen. Nogmaals ik leg uit, waarom iedereen ander denkt.
Dit zijn vragen zonder gesloten antwoord.
Groet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Meneer van Dale zou een draai om de oren geven.
Ik niet! Ik vind het prima hoe iedereen schrijft, praat.
Haal mijn zinnen niet uit het verband.
Excuses hoef ik niet te ontvangen. Niet van jou en al helemaal niet van ieders.
Mijn excuses dat deze zin jou al sinds 28 maart 20.01 uur zo bezig blijft houden.
LeonardN
5 jaar geleden
We kunnen niet weten wat Van Dale doet of denkt over deze kwestie, het lijkt me dus wat onhandig om deze erbij te halen als autoriteit.
Iemand voor de rechter dagen
Iemand voor de rechter slepen
Een proces tegen iemand aanspannen

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Een ander manier om dat te zeggen is: Iemand voor de rechter dagen. Dat kan enkel in een civiele zaak, dus wanneer je onenigheid hebt met een ander over iets wat in het Burgerlijk wetboek staat. Als het gaat om strafrecht kan jij als persoon niks (behalve idd aangifte doen). In civiel recht moet jij --het recht activeren--

https://www.trouw.nl/cultuur/iemand-voor-de-rechter-slepen-deden-onze-voorouders-ook-al~acd0ce4a/
De uitdrukking betekent een proces tegen iemand aanspannen oftewel iemand voor de rechter dagen. Meestal gaat het om een civiele zaak en is degene die ‘sleept’ een burgerlijke partij. In strafzaken is de uitdrukking iemand voor het hekje brengen gewoner. Dat doet het OM dan.

(dit stukje is handig om de twee type recht even te scheiden)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Civiel_recht_(Nederland)
Kenmerkend voor het burgerlijk recht is dat betrokkenen zelf het recht moeten activeren. Er is, anders dan bij het strafrecht, geen centrale instantie die een zaak voor de rechter brengt. Indien iemand van mening is dat een recht is geschonden, dient diegene de zaak onder de aandacht van de rechter te brengen.

Je doet dit door een verzoekschrift in te dienen:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Civiel-recht/Kantonrechter/Procedures/Paginas/Verzoekschriftprocedure.aspx
In een verzoekschriftprocedure vraagt u aan de kantonrechter om iets te doen. Bijvoorbeeld om een arbeidsovereenkomst te ontbinden of iemand onder curatele te plaatsen. De andere partij, of een belanghebbende, kan hierop reageren (in verweer gaan). Het is niet verplicht om een advocaat in te schakelen.

Hier een idee van zo'n hele procedure in hoofdlijnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/hoe-verloopt-een-civiele-procedure
Hoe verloopt een civiele procedure?
Een civiele procedure is een rechtszaak tussen 2 partijen. Degene die de procedure start, is de eiser. Degene die zich tegen die eis moet verweren, is de gedaagde.

Partijen bij civiel recht
Civiel recht heet ook wel burgerlijk recht. De partijen kunnen particulieren, stichtingen of bedrijven zijn. Het gaat bij een civiele procedure bijvoorbeeld om:

een burenruzie;
een arbeidsconflict;
een scheiding.
Het gaat niet om rechtszaken tegen overheden.
---
Een rechtszaak starten tegen X. Zou ook een optie zijn.
Toegevoegd op 28 maart 2019 12:17: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
In de reacties heb je het over een conflict tussen werknemer en werkgever dat valt onder arbeidsrecht en dat valt ook weer onder civiel recht.
dagvaarden
In een strafrechtelijke procedure kan je je burgerlijke partij stellen bij de onderzoeksrechter en zo de bal aan het rollen brengen. De betrokkene zal dan een verdachte worden (en eventueel in verdenking worden gesteld door de onderzoeksrechter) en zal zich mogelijks moeten verantwoorden voor de rechter. In deze strafrechtelijke procedure kan jij door jouw burgerrechtelijke vordering vergoed worden voor de door jou opgelopen schade.
Toegevoegd op 22 april 2021 08:28: tekst