Wat is het verschil tussen verstoord & gestoord?

M.b.t. bijvoorbeeld taalstoornis of afwijking of werking

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Antwoorden (4)

Als iets is verstoord. Dan is"" iets"" in deze zin wel taalkundig het onderwerp, maar feitelijk is dit ""iets"" hetgene dat iets wordt aangedaan, n.l. een verstoring.

Als iets gestoord is, dan is"" iets ""hier ook taalkundig het onderwerp, maar"" iets"" heeft hier de eigenschap ""gestoord"".

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent taalgestoord als je een stoornis hebt op taalgebied. Of je hebt een stoornis op een ander gebied die invloed heeft op je taalgebruik.

Je taal zelf is verstoord bij een taalstoornis.

Dus het gestoord zijn slaat op de persoon zelf, het verstoord zijn slaat op de taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent gestoord omdat iemand je in de rede valt.

Je verstoort door iemand in de rede te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gestoord is een graad erger dan verstoord. In de psychiatrie zijn mensen gestoord en niet verstoord.