Het hout kan het best met een mild middel zoals Pledge opgewreven worden. Pas op met oliën, deze kunnen de kleur van het hout beinvloeden.
Voor wat betreft de wijzerplaat, veel antieke klokken zijn uitgevoerd met een verzilverde wijzerplaat. Als die erg vuil geworden is, kan je deze reinigen en opfrissen door met een doorgesneden aardappel licht over de plaat te wrijven.
Ook een heel oud middel is de wijzerplaat met behulp van een varkensharen scheerkwast te reinigen met wat in water opgelost wijnsteenpoeder.

Toegevoegd na 30 minuten:
Marmer reinig je met een milde soda, en daarna met een vochtige doek afnemen en daarna droogwrijven. Gebruik nooit middelen op basis van azijn, want dit tast het marmer aan. Dezelfde oplossing kun je gebruiken voor het brons.
Hagesan (HG) heeft een goed middel (koper glans shampoo) om oxidatievlekken en aanslag te verwijderen, ook voor brons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je .. maar het is een marmere pendule met brons of verguld..
enig idee ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, ok.
Marmer reinig je met een milde soda, en daarna met een vochtige doek afnemen en daarna droogwrijven. Gebruik nooit middelen op basis van azijn, want dit tast het marmer aan. Dezelfde oplossing kun je gebruiken voor het brons.
Hagesan (HG) heeft een goed middel (koper glans shampoo) om oxidatievlekken en aanslag te verwijderen, ook voor brons.