Wat zijn de voordelen van de Nederlandse taal goed beheersen?

Het liefst zoveel mogelijk suggesties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (6)

- Kan belangrijk zijn voor je carrière kansen
- Kan belangrijk zijn voor het ontmoeten van mensen
- Kan belangrijk zijn om goed te communiceren met bijvoorbeeld een dokter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt serieus genomen, als je correct nederlands spreekt,
meer kansen op succes,
je kunt duidelijk communiceren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grotere kans op een geslaagde hoge(re) opleiding.
Grotere kans op een belangrijke(re) functie en/of baan.
Mooiere en betere brieven/e-mails.
Betere communicatie met bedrijven/doktoren en dergelijke.
Je draagt mee aan het positief voortbrengen van de Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beheersen van een taal - vooral je moedertaal - is bijzonder belangrijk om begrepen te worden. Zonder in elk geval een beetje basaal een taal te kennen, kun je je er niet in uitdrukken. Maar dat betekent niet dat het perfect moet zijn ; begrijpelijk en verstaanbaar is al heel wat.

Naarmate je een taal echter beter beheerst, zullen mensen je serieuzer nemen en zelfs intelligenter inschatten - misschien zelfs intelligenter dan je bent. En dat laatste kan in je voordeel werken op bijvoorbeeld je werk, maar ook als cliënt van bijvoorbeeld een bank, een notaris of een advocaat, om maar een paar bijzaken te noemen. Alsook bij schriftelijke verzoeken om informatie of klachten.

Zowel schriftelijk als verbaal is het bijzonder prettig goed van de tongriem te zijn gesneden en moeiteloos je verhaal op papier te kunnen doen of aan de telefoon. Vooral als het om negatieve zaken gaat (onterechte aanmaningen, problemen met scholen oid) is het bijzonder prettig om via je taal te laten weten / merken dat je niet de domste bent en je je niet zomaar als zodanig laat wegzetten. Waarbij het natuurlijk ook weer handig is om een gedetailleerde, maar wat gecompliceerde, uitleg volledig te begrijpen. Taalbeheersing is tweerichtingsverkeer.

Kortom, taal is in eerste instantie bedoeld om je uit te kunnen drukken, maar naarmate je haar beter beheerst, nemen mensen je serieuzer en wordt het een sterker ' machtsmiddel'. Zo kan taal op de meest onverwachte momenten en gebieden in je voordeel werken - zoals het ook in je nadeel kan werken als je er maar een potje van maakt, leestekens vergeet en spaties misbruikt, interpunctie achterwege laat of woorden gebruikt waarvan je de betekenis niet goed kent. En eigenlijk geldt dat ook voor mijn persoonlijke struikelblok : tik- en spelfouten. Die werken op mensen die de taal ook / wel goed beheersen als een soort 'rem' die voorkomt dat je een tekst vloeiend kunt lezen. Plus dat ze je beduidend dommer doen overkomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit geldt overigens niet alleen voor Nederlands, maar voor ELKE taal waarin je moet communiceren. Ik baal dan ook regelmatig als een stier dat ik dit niveau in het Duits gewoon nooit, NOOIT zal bereiken. Veertig jaar "ervaring" haal je gewoon niet meer in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een noodsituatie (brand, verkeersongeluk, aardbeving) kan je ambulancepersoneel begrijpen en aanwijzingen opvolgen, mits je in Nederland woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heel groot voordeel is dat je gemakkelijker moeilijker dingen leest en leert en jezelf daardoor ontwikkelt. Dat draagt bij aan een boeiender leven, met boeiende mensen om je heen.
Of je beter kunt 'communiceren' hangt ook af van degene met wie je praat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het verrijkt je leven.