Welke term gebruikt men in het Nederlands voor iemand die een beroep heeft welke gelijk is aan ziijn of haar achternaam?

zelfst.naamw.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel niet het woord dat men gebruikt om de achternaam te beschrijven, maar de naam voor een persoon die zijn achternaam ook daadwerkelijk als beroep heeft en dus niet gekregen omdat hij bakker is.

Een wagenmaker die automonteur is bijv. Ik heb de term ooit op TV voorbij horen komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Proest! Helemaal goed monaliza! Hoewel het natuurlijk niet helemaal toevallig is als je Jan Bakker heet, je vader ook Jan Bakker heeft en een bakkerij heeft ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, niks toevallig. De naamgeving is wel degelijk afkomstig van het beroep wat men DESTIJDS beoefende!
Iemand die nu Smid heet, zal in zijn stamboom werkelijk smeden hebben. Omdat het beroep vaak van vader op zoon overging, misschien wel een heel rijtje dus...
En igv "bakker" is er natuurlijk best nog kans dat dat rijtje vader-zoon nog steeds gaande is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat snap ik ook wel Katje, maar nu is het gewoon toevallig! Infomaniac: hier is geen naam voor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is hier wel een naam voor! Het heeft een tijdje geleden in de Quest gestaan met een heel artikel, ik heb het nummer helaas niet terug gevonden maar volgens mij was het een maand of 3 / 4 geleden...

Antwoorden (3)

Beroepsnaam volgens het centraal bureau voor genealogie. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij dit fenomeen zeggen we vaak; "Hij doet zijn naam eer aan". Kan ook anders, namelijk, wat ik ooit zag in Duitsland, een etalage van een delicatessenwinkel met daarop de naam van de inhaber (eigenaar) die heette ;W.A.Kotz. Die deed zijn naam dus geen eer aan. (^0^).
amc
11 jaar geleden
Een aptoniem (afgeleid van Latijn aptus, "geschikt" en Grieks onuma, "naam") is een naam die aansluit bij hetgeen de drager van die naam in het dagelijks leven doet. Fictieve aptoniemen komen veelvuldig voor in bijvoorbeeld stripverhalen. Met name in de verhalen van Donald Duck komen veel aptoniemen voor.