Wie werken er allemaal mee aan een theatervoorstelling?

Van koffiedames tot geluidsmensen; heeft iemand een overzichtelijk lijstje met zoveel mogelijk mensen die meewerken aan een voorstelling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Op het toneel:
acteurs, musici, dansers, dj's, presentatoren, cabaretiers, mimespelers, clowns.
Achter de schermen: toneelmeester, toneelknechten, (inspiciënten) floormanager, tourmanager.
In de zaal: lichttecnicus, geluidtechnicus, videotechnicus, volgspotters, personeel voor kaartcontrole en plaats aanwijzen, regisseur (tijdens try-puts)
Backstage:
kleedsters, visagisten, portier artiesteningang, vrachtwagenchauffeurs voor decorvervoer, buschauffeurs voor artiestenvervoer.
In de artiestenfoyer:
Barpersoneel, keuken personeel.
Op kantoor:
directeur, administratief personeel, it-medewerker, programmeur.
Achter de kassa:
kaartjesverkoper.
In de foyer:
barpersoneel.

Het moge duidelijk zijn dat niet elk theater en elke voorstelling àl dit personeel noodzakelijk maakt, bovendien kunnen sommige functies gecombineerd worden.
Zo heb ik zelf vaak als vrachtwagenchauffeur, toneelknecht, geluidstechnicus en lichttechnicus voor één bepaalde theatervoorstelling gewerkt