De maximale hoeveelheid brood dat per persoon/familie mag worden uitgegeven. In de oorlog waren veel dingen op de "bon". Als er schaarste is, wordt in dit geval het aanschaffen van brood gelimiteerd tot een redelijke verdeling onder de bevolking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowel in de Eerste Wereldoorlog als in de Tweede Wereldoorlog en ook een poos na de Tweede Wereldoorlog waren producten als levensmiddelen, benzine en kleding schaars.

Men probeerde de producten zo eerlijk mogelijk te verdelen door middel van distributie. Elke persoon of gezin kreeg distributiebonnen om voor een bepaalde periode producten te kopen. In de volksmond waren deze producten 'op de bon'.

Elk soort producten had zijn eigen bon. Op de afbeelding zie je rechtsboven de bonnen voor brood.

Een broodrantsoen is de hoeveelheid brood dat op de bon gekocht kon worden per persoon per periode. Naarmate de problemen groter werden, werd het broodrantsoen kleiner. Tot deze in de Hongerwinter eigenlijk niet groot genoeg was om in leven te blijven.