Heeft iemand tips voor het schrijven van een boek?

Ik wil graag een eigen verhaal schrijven. Niet informatief bedoeld.
Heeft iemand tips hoe je het verhaal aantrekkelijk kan maken voor de lezers (spanning, etc.)
En weet iemand wat er allemaal bij een goed boek hoort?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verhaal dat je wilt gaan schrijven zo lang mogelijk uitschrijven.
Om spanning in het verhaal te krijgen moet je het verhaal narmater 'het avontuur' langzaam opbouwen.
Dus wil je een thriller schrijven moet je niet in hoofdstuk 2 al vertellen wie de moord heeft gepleegd (ik noem maar een zijweg)

In je verhaal moet je gebruik maken van verschillende tijdlijnen.
Dus af een toe een witte regel er tussen en dan een blik in het verleden of juist in de toekomst.
Ook is het handig om verschillende verhalen van personen in je verhaal door elkaar te laten lopen, maar dat die verhalen voor de lezer nog wel overzichtelijk zijn.
En dat alle verhalen over bijna hetzelfde onderwerp gaat of later in het verhaal juist bij elkaar komen.

De personen of wezens in het boek moet langzaam aan zo uitgebreid mogelijk beschreven worden in het verhaal zodat de lezer er een mooi beeld van kan maken.
Je kan ook minder dingen vertellen over de personen
maar dan heb je als lezer veel vragen maar wel een grote fantasie want dan zullen de personen of wezens in gedachte er voor iedereen anders uit zien!

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Ik wens je veel succes, en hopen op een regelrechte bestseller!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou beginnen met de karakters uit te schrijven, wie zijn het, wat is zo typisch aan hun. Probeer ze echt zo compleet mogelijk te kennen zodat het heel authentiek overkomt door het hele verhaal. Verder is een raamvertelling interessant. Maak een soort diagram oid dat losse verhalen vertelt die ergens bij het plot allemaal samen komen. Hoe complexer en geraffineerder, hoe interessanter voor de lezer. Als je echt die twee aspecten goed in kaart hebt. Begin je met je verhaal. Voordat je dat doet kan het helpen om ook nog op het diagram een soort storyboard te plakken. De situaties waar binnen de karakters hun rol uitspelen. In de bar, in het huis etc. waar gesitueerd wil je het vertellen etc. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een aantal dingen die essentieel zijn voor een goed boek. Ten eerste is het belangrijk dat het boek is voorzien van een goede kaft, dit zorgt ervoor dat het boek lekker leest en dat het opvalt in de winkel. Taaltechnisch gezien is het belangrijk om je schrijfkwaliteiten goed te laten overkomen op de lezer. Dit kun je doen door genoeg gebruik te maken van zogenaamde 'punt-komma's' en een regelmatig aantal woorden per pagina. Verhaaltechnisch zijn er enkele aspecten die een boek kunnen maken of breken. Draken, helicopters en explosies zijn altijd goede sfeermakers, evenals vrouwen en tijgers . Dingen die je wilt vermijden zijn 'relaties' en 'meningen' en 'humor'. Veel succes met het schrijven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste tip is ga te raden bij jezelf. Als je schrijven van tips van anderen afhankelijk is, dan wordt het niks. Een echte schrijver is origineel, schrijft op een manier waar een ander nog nooit is opgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
www.schrijvenonline.org
13 jaar geleden
Je kan je boek spannend maken door soms een heel bladzijde lang een moment te beschrijven zonder dat er ook maar iets gebeurd.

Ook kan je proberen door een personage iets te laten doen of zeggen, dat de lezer helemaal niet snapt maar dan naar het einde op het verhaal toe de lezer alles begint te begrijpen. Of dat de lezer het boek nog een 2de keer moet lezen om alle details te snappen.

Ik lees zelf niet vaak boeken maar als ik er een lees en deze elementen komen er in voor vind ik het boek meestal wel spannend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken toevallig iemand die daar ook mee bezig is.
Hij heeft een aantal boeken gekocht met daarin ervaringen van schrijvers.

Je zou naar de winkel kunnen gaan om zulk soort boeken te vinden.

Kan even niet op de namen komen.