Definitie 'de oude stempel'

soms hoor je mensen zeggen dat een bepaald iemand qua gedrag 'van de oude stempel' is. om bepaalde redenen vraag ik me af of er een prototype voorbeelden zijn van 'oude stempel' situaties. refereert het naar bepaalde gewoontes in een bepaalde tijd of is dit een gezegde zonder verdere betekenis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (4)

Iemand met conservatieve opvattingen is "van de oude stempel".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand van de oude stempel heeft 'ouderwetse' ideeën, is niet met z'n tijd meegegaan en is van 'voor de veranderingen'. Je gebruikt het veel in werksituaties: de oudere werknemers die het nog op de oude manier doen of zouden willen doen, die bijvoorbeeld het gebruik van computers onzin vinden, die een ander modern gereedschap verafschuwen.

Maar ook in het dagelijks leven kun je het natuurlijk gebruiken, vaak gaat het dan om een oudere generatie (opa is van de oude stempel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IK ben van de oude stempel: kook iedere dag verse groenten, trek niets uit de diepvries, spreek anderen nog steeds met 'u' aan, zeg 'pardon' als ik tegen iemand opbots.......
"Van het oude stempel zijn" hoeft niet persé negatief te zijn.

Het is zeker geen gezegde zonder betekenis. Mensen die in deze tijd zijn groot geworden hebben andere prioriteiten. Zo vraagt mijn zoon waarom ik nog steeds de sla zelf maak, terwijl het zo makkelijk kant en klaar te koop is. Tijd heeft voor hem een andere invulling en het betekend dus tijdwinst, als je dingen koopt waar je alleen maar een verpakking vanaf hoeft te trekken om gebruiksklaar te zijn.

Zo zijn er nog vele voorbeelden te vinden.
Omdat ik met oude regels ben grootgebracht, stuiten sommige zaken me tegen de borst. Ik kan niet wennen aan haast en onverschilligheid, maar ben heel gelukkig met de uitvinding van de mobile telefoon en de computer.

Ja, het leven is soms ingewikkeld.;)

Toegevoegd na 3 minuten:
...het betekent dus tijdwinst....(t)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb ik hierop nog 1 vraag. Wie hoort er middels de oude stempel in de nacht op te staan als de kleine aan het huilen is, de man of de vrouw?
Ivana
11 jaar geleden
Dat doet de moeder. Heel logisch overigens. Vader moet de kost verdienen en moeder zorgt voor het kroost. Dat de moeder vaak langer werkte dan vader, werd nooit gesignaleerd. Moeder had een dienende taak en wat zij deed viel niet onder de noemer 'werken'.
Even voor de duidelijkheid: Moeder staat om 7 uur op. Roept iedereen uit bed. Zorgt voor ontbijt en boterhammen mee naar school en werk. Bereddert het huis, de was, de boodschappen. Doet naaiwerkjes, verstelt kleding en stopt de sokken. Vangt de kinderen op met thee na school. Kookt het eten, wast de kinderen en stopt ze in bed en wast ten slotte de vaten. Dan ben je rond half negen klaar. Dan nog een kop koffie maken voor de echtgenoot en de dag is weer om.
"Van het oude stempel" ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord ! plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
armandito: als vader en moeder allebei een betaalde baan buitenshuis hebben, gaat dit niet op natuurlijk!
maar toch zal de moeder 9 van de 10 keer opstaan midden in de nacht, zo is het!
Ivana
11 jaar geleden
Bij 'het oude stempel' werkte de huisvrouw alleen buitenshuis als de inkomsten van de echtgenoot niet toereikend waren.
Het was zelfs zo, dat er in diverse beroepen helemaal geen getrouwde vrouwen werden aangenomen. Vrouwen die in diverse beroepen werkten waarbij dit gold, kregen ook ontslag op de dag van hun huwelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt ivana, mijn vriendin werkte bij c & a en inderdaad kreeg ontslag omdat zij huwde... weer iets van de oude stempel!
iemand die de regels van de etiquette hanteert, dat is iemand van de oude stempel.

Toegevoegd na 3 dagen:
ook ben je van de oude stempel wanneer je naar het "journaal" om 20.00uur kijkt en niet naar het "nieuws" om 19.30uur.

Toegevoegd na 3 dagen:
oude stempel: dan trouw je niet, nee: je huwt !