Is er ook bekakt Belgisch / vlaams?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat heet Frans :D

Antwoorden (2)

Ja dat heet Nederlands
anneliez
11 jaar geleden
Wat je in Vlaamse zakelijke kringen eigenlijk niet tegenkomt is ‘bekakt’ praten, praten alsof je een hete aardappel in de mond hebt. De Gooische R die daar symbool voor staat kennen ze in Vlaanderen niet.

Er is wel zoiets als Vlaams ‘bekakt’ praten maar dat komt dan neer op zeer netjes algemeen Nederlands spreken waarbij je de Vlaamse zachte G iets harder gaat maken, je klinkers meer gaat buigen (Boom wordt Boowm. Hij wordt hijjj), etc. Eigenlijk komt het erop neer dat je meer als een Nederlander gaat spreken. Je hoort dit meer in culturele kringen dan in zakelijke kringen.

Met bekakt praten geef je aan tot een bepaalde groep van een zekere status te behoren. Het Vlaamse alternatief hiervoor was tot een aantal generaties geleden … Frans praten. Dit laatste is grotendeels verdwenen met uitzondering van een aantal zeer specifieke milieus (oa adel). De taal van de elite was in België zeker tot 50 jaar geleden Frans.