Waarom schrijven we "tweede" en geen "twede"?

"Tweede" lijkt de normale spellingsregels niet te volgen. Je kunt wel zeggen dat "tweede" van "twee" komt, maar "hele" komt van "heel" zonder dat we "heele" schrijven.

Waarom is "tweede" anders? Zijn er meer van die uitzonderingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nog wat... Waarom zeggen we niet driede?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En viertig? Wie zal dat bedacht hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1. Ik ben vooral benieuwd naar de antwoorden op het laatste deel van je vraag want ik zit mij al mijn hersens suf te pijnigen naar meer van deze voorbeelden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg mij zoiets laatst ook af en kwam tot de conclusie dat het het voorbeeld wat ik erbij ter vergelijking wilde voorleggen was steeds een ander soort als een rangtelwoord. Althans dat beredeneerde ik en nam er genoegen mee;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goeie vraag zeg! Ik ben zelf leraar, maar hier weet ik even geen antwoord op...ga erover nadenken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met de chaostheorie oftewel waarom makkelijk als het moeilijk kan? Ik zou het echt niet weten.
Waarom zeggen veel mensen: Pietje viel en nou heeft ie hele kapotte knietjes? Heeft niets met jouw vraag te maken maar toen ik je het woord hele zag gebruiken kon ik het niet laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan iemand mij even uitleggen waarom ik het totaal mis heb?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om de rangtelwoorden, maar waarom we wèl "twee" en "tweede" schrijven terwijl we bij elk ander woord bijv. "heel" en "hele" schrijven, geef en geven, mee en mede, beef en beven, leef en leven. Dus daar wèl overal een e weglaten dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dat logischerwijs twee ook twede zou moeten worden dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ondertussen heb je nog steeds geen antwoord Rota ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tweede is een rangtelwoord, ieder voorbeeld wat je erbij haalt om te verduidelijken is GEEN rangtelwoord. De wet van de taal zegt dus: Normaal is het zo: heel,hele maar bij het rangtelwoord twee wordt het tweede. De welbekende uitzondering welke de regel bevestigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... bevestigT - als we het dan toch over spelling hebben. ;-) Of gaan we nu dweete schrijven? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je begrijp dat ik geen taalwonder benT, maar was meer benieuwd hoe je daar over dachT? (of is het ech adacadabra:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt hem nog steeds goed Rota, en er is niemand die nog een bevredigend antwoord heeft kunnen geven op je vraag, dus als dit geen goeie vraag is dan weet ik het niet meer! (en ja, ik volg de vraag ;-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rota, begrijp ik jouw hele vraag nu verkeerd? Het lijkt alleen nog maar om rangtelwoorden te gaan, maar in mijn optiek is jouw vraag toch meer grammatica dan dat het over rangtelwoorden gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier puur om de spelling. Als het antwoord is dat het komt doordat dit een rangtelwoord is: prima. De vraag gaat daar echter niet van uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV +1

Antwoorden (1)

Ik vroeg mij zoiets laatst ook af en kwam tot de conclusie dat het het voorbeeld wat ik erbij ter vergelijking wilde voorleggen was steeds een ander soort als een rangtelwoord. Althans dat beredeneerde ik en nam er genoegen mee;-)

Tweede is een rangtelwoord, ieder voorbeeld wat je erbij haalt om te verduidelijken is GEEN rangtelwoord. De wet van de taal zegt dus: Normaal is het zo: heel,hele maar bij het rangtelwoord twee wordt het tweede.

De welbekende uitzondering welke de regel bevestigdT.
;-)