Eeuwenlang was de terugkeer van de ooievaar een van de meest opvallende signalen voor de
komst van de lente. Als de ooievaar terug in het land
verscheen, was de lange, donkere en
koude winterperiode voorbij. De boeren haalden het vee uit de stallen en trokken zelfs terug
naar de akkers. Het was alsof de grote zwart-witte vogel de lente meebracht.
De mensen noemden de vogel 'ooievaar', wat een samenvoeging is van de woorden 'geluk'
(ode) en 'brengen' (baren). Het huis waarop deze geluksbrenger zijn nest bouwde, was
gezegend en bleef vrij van alle onheil. Een goed jaar met een grote oogst stond voor de deur.
Geen bliksem zou inslaan op het huis en de bewoners zouden geen ziekten of andere
tegenslagen meemaken.
In de Middeleeuwen was men er in Duitse steden van overtuigd dat ooievaars brand konden
voorkomen. Dit had waarschijnlijk te maken met de manier waarop ze hun jongen drinken
geven.
De ooievaar is geweest…!
Voor vele mensen is de ooievaar nog steeds de 'brenger van nieuw leven' of de 'babydrager'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje leuk om te weten

Andere antwoorden (5)

Uit de periode dat de kinderen nog geen seksuele voorlichting kregen.
Mama lag in bed na de bevalling, en had dan ineens een broertje of zusje bij zich.
Het oudere kind snapte niet waar dat wurm vandaan kwam en waarom Mama in bed moest blijven en kreeg dan als uitleg.
De ooievaar heeft ons kindje gebracht en Mama toen in het been gebeten en nu Mama een paar dagen in bed blijven.
Dus een sprookje uit de oudheid.!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam Ooievaar is een samenvoeging van ode (geluk) en baren (brengen). Het huis waar de ooievaar haar nest ging bouwen was gevrijwaard van onheil. De boer zou een grote oogst binnenhalen. De bliksem zou daar niet inslaan. In de Middeleeuwen was men er in Duitse steden van overtuigd dat de ooievaars brand voorkwamen. Ook zouden de bewoners geen tegenslagen te verwachten hebben en gezond blijven. De ooievaar wordt daarom ook wel de brenger van geluk genoemd. Vandaar dat men in het oosten van het land praktisch altijd een houten ooievaar in de tuin ziet staan. Dit ritueel houden de buren stand, want nadat de ooievaar, met daarbij een bord met de naam van de baby, en waslijn met babykleertjes geplaatst was, wilden alle buren wel even helpen met "het kind laten pissen"........ Met andere woorden.......... feest !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande verhalen:
Een Scandinavisch verhaal gaat als volgt: bij de geboorte van een kind werd in huis de haard aangestoken om het lekker warm te maken voor de baby. Op het dak verzamelden
ooievaars om zich te warmen aan de schouw. De huizen met een pasgeboren baby had de meeste ooievaars op het dak.

Zie onderstaand (gevonden gedichtje): de ooievaar heeft het best wel zwaar :-)
Een ooievaar, een hele ouwe,
kreeg genoeg van al dat sjouwen.
Een baby hier een baby daar,
het werd hem allemaal te zwaar.
Ook kan ik sprak hij met een zucht,
steeds minder tegen die lucht.
Ik hou van baby's, echt waar, heus!
Maar steeds zo'n wurm onder je neus.
Het ruikt zo naar, het ruikt zo vies,
die lucht van poep, die lucht van pies.
Het kan mij niet schele wat het kost,
Ik stuur ze voortaan maar per post!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dombo
Eeuwen geleden werd de terugkeer van de ooievaar gezien als een teken dat de lente naderde. De ooievaar luidde namelijk een seizoen in waar de lange, donkere en koude winter weer even verleden tijd was. Dan begonnen de boeren hun vee weer op het land los te laten en begonnen hun land weer te bewerken.

Ooievaars bouwen hun nesten hoog van de grond. Een karrenwiel op een paal voldoet goed, maar in vroeger tijden wilden ze ook nog wel een op de daken van een woning hun nest bouwen. Wanneer dat gebeurde, geloofden de mensen dat de bewoners van de “gelukkige” woning een goed jaar tegemoet zouden gaan, geen enkel onheil kon hen treffen. De oogst zou overdadig zijn, de bliksem zou het huis voorbijgaan.