Is het twintig twintig of tweeduizend twintig?

Ik was benieuwd. Gezien in de jaren '10 mensen vaker tweeduizend negentien dan 2019 (spreek uit twintig negentien)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
3.9K
Ritsuka
4 jaar geleden
Beide uitspraken kan wel
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In de vorige eeuw spraken we bijvoorbeeld 1984 meestal uit als negentienvierentachtig en niet vaak als negentienhonderdvierentachtig. Het mag allebei. Ik verwacht dat twintig twintig steeds vaker gebruikt zal worden.
SentWierda
4 jaar geleden
@StefanStefan: mee eens. Vele mogelijkheden zijn taalkundig goed, maar twintig twintig wordt door bijna iedereen gebruikt. Omdat het zo kort is. Waarom zou je tweeduizend twintig zeggen: het is alleen maar een overbodige extra lettergreep.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
dude dat is net zoiets als, is het
¨de jaren tien¨ ¨de tientaller jaren¨ of ¨2010-2019¨ ?
met vergelijking tot ¨de twintiger jaren¨ of ¨de jaren twintig¨
SentWierda
4 jaar geleden
@SingingCoyote13. Fout is: de twintiger jaren (want een germanisme = ontleend aan het Duits). Goed is: de jaren twintig.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik hoor heel weinig mensen (laat ik zeggen; nog geen) 20-20 zeggen, maar het schijnt steeds vaker voor te komen en correct te zijn. Toch is 20-20 in mijn ogen taalkundig krom, of laat ik zeggen het is niet logisch, of iig niet zo logisch als 19-84 zeggen. 19-84 is namelijk een te verklaren afgeleide van negentienHONDERDvierentachtig. Die HONDERD zijn we weg gaan laten, vanwege het gemak.
Duizendnegenhonderdvierentachtig mag/mocht ook, maar dat hoorde je vanwege de lengte ook nauwelijks.
Aangezien we nooit twintigHONDERDtwintig zeggen* , is de theoretisch afgeleide ervan; "twintigtwintig" ook krom.
Vandaar dat er eigenlijk nooit 20-01 (twintig-een) gezegd werd, ook wellicht omdat dit verwarring zou geven met data.
20-2-2001 zou dan in uitgesproken vorm iets zijn als twintig--twee, twintig-een. OF je zou in die gevallen altijd weer terug moeten gaan naar tweeduizend(en)een. *(althans dat hoor ik nooit ook niet buiten jaartallen)
Ritsuka
4 jaar geleden
Bij mij op het werk hoor ik het HEEL veel, maar dat is vooral vanwege een campagne 'road to 20-20', met milieubesparende maatregelen voor de toekomst.
LeonardN
4 jaar geleden
'road to 20-20' Dat is een Engelse slogan. Amerikanen doen dit inderdaad wel heel vaak.
Ik hoop dat je zegt road to twenty-twenty. Of zeg je "road to twintig-twintig"?
Zij zeggen ook 1080p als "ten-eigthy pee".

Antwoorden (4)

We praten over jaartallen dus tweeduizend negentien en tweeduizend twintig.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Hoe spreek je 1999 uit?
Er zijn vele uitspraakmogelijkheden die juist zijn. Om er vijf te noemen: twintig twintig; tweeduizend twintig; twee nul twee nul; em-em-iks-iks (MMXX); dubbel em, dubbel iks (MMXX).
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min
em-em-iks-iks is niet een uitspraak van 2020, maar zoals je zelf al aangeeft MMXX, de Romeinse wijze van ons jaartal schrijven.
Dat is net zulke kolder als zeggen dat een juiste uitspraak van 2020:
nul-nul-nul-nul-nul-een-een-een-een-een-een-nul-nul-een-nul-nul is (0000011111100100)
of
zeven-EE-vier
https://www.binary-code.org/binary/16bit/0000011111100100/ Romeinse cijfers als ze worden gegeven spreken we gewoon als het Nederlandse getal uit.
Of zeg jij Lodewijk iks-ie-vee? twee-nul-twee-nul is ook waanzin, er is niemand die dat zegt
SentWierda
4 jaar geleden
M.b.t. twee-nul-twee-nul. Als ik in koeienletters (ook wel: koeien van letters) zie staan: 2 0 2 0 (zoals rond de jaarwisseling in vele kranten), dan melden de hersencellen: twee-nul-twee-nul. Dan zijn de uitspraakmogelijkheden: twee-nul-twee-nul of twintig twintig - of eventueel tweeduizend twintig.
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1854/uitspraak_2020_twintig_twintig_tweeduizend_twintig/
"
Vraag
Hoe spreken we het jaartal 2020 uit? Als 'twintig twintig' of als 'tweeduizend twintig'?

Antwoord
De uitspraak 'tweeduizend twintig' is correct en het gebruikelijkst. De uitspraak 'twintig twintig' komt minder vaak voor, maar is ook correct.

Toelichting
Jaartallen uit de twaalfde tot en met de twintigste eeuw worden vrijwel altijd uitgesproken als een honderdtal: 1250 als 'twaalfhonderdvijftig', 1694 als 'zestienhonderdvierennegentig', 1914 als 'negentienhonderdveertien' enzovoort. Vaak wordt het woorddeel honderd in de uitspraak weggelaten. 1250 wordt dan gelezen als 'twaalf vijftig', 1694 als 'zestien vierennegentig', 1914 als 'negentien veertien' enzovoort.

Jaartallen in de eenentwintigste eeuw worden door de meeste mensen met 'tweeduizend' uitgesproken: 2001 ('tweeduizend (en) een'), 2012 ('tweeduizend (en) twaalf'), 2020 ('tweeduizend twintig') enzovoort.

Steeds meer mensen zeggen niet 'tweeduizend' maar 'twintig', vooral bij jaartallen vanaf het tweede decennium: 'twintig twaalf', 'twintig achttien', 'twintig twintig', 'twintig negenenveertig' enzovoort. Daar is geen bezwaar tegen.
"
===
Eigen kijk op de zaak:

Zelf zie ik de uitspraak 20-20 niet zitten.

Jaartallen worden in het Nederlands vaak uitgesproken met weglating van "honderd", behalve tussen 1700-1709 of 1800-1809 en ook in minder mate tussen 1710-1719 of 1810-1819
Voor de duidelijkheid kiezen we dan zo lijkt het toch de volledige uitspraak.
1700 = zeventienhonderd, niet 17-00
1701 = zeventienhonderd(en)een, niet 17-01
1714 = zeventienhonderd(en)veertien, soms wel 17-14

Bij 1720-1799 is het vrij normaal dat we zeggen 1734 =zeventien-vierendertig (17-34)
Wel nu, dat zou dan vast ook van toepassing zijn op 2020-2099.
MAAR aangezien we zelden of nooit zeggen "twintighonderd(en)twintig", is de verkorting ervan dus een verkorting van een onbestaande uitspraak.

Logischerwijs zou je dus elke eerste eeuw van een millennium vaker de volledige uitspraak horen.
Terwijl in de ander eeuwen je pas na 1910 en vooral na 1920 de 19-XX uitspraak krijgt.
Rond 2120 is de uitspraak 21-20 dus wel weer te verwachten. (immers een verkorting van de bestaande uitspraak eenentwintigHONDERDentwintig)
Toegevoegd op 09 januari 2020 17:58: tekst
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Kan het zijn dat in deze jaartallendiscussie door iedereen een veelgebruikte uitspraak over het hoofd is gezien? Iedereen die aan Goeie Vraag meedoet is in een bepaald jaar geboren. Stel: 1994 of 1978. Dan zeg je op de vraag in welk jaar je bent geboren: 94 of 78. Tenminste, dat lijkt mij logisch.
Of zegt iemand iets anders?
LeonardN
4 jaar geleden
Ja jongeren geboren tussen 2000 en 2020 zeggen dat gok ik anders dan mensen geboren tussen 1920-1999. Voor mensen geboren tussen 1900-1919 weet ik het niet. Mensen die tussen 2000 en 2020 geboren zijn, zullen denk ik niet snel zeggen dat ze geboren zijn in:
-nul (2000)
-een (2001)
-....
-negen (2009)
-tien (2010)
-negentien (2019) Of er straks jongeren zijn die beweren dat ze in "eenentwintig" (2021) geboren zijn zullen we moeten afwachten en zal denk ik ook voornamelijk afhangen van het feit of we wel of niet massaler "twintig-eenentwintig" gaan zeggen. Immers "eenentwintig" is niet veel meer dan weer een verkorting (in dat geval) van (*twintigHONDERDeneentwintig* >) twintig-eenentwintig > eenentwintig.
Net zoals wij afkorten negentienHONDERDvierennegentig > negentienvierennegentig> vierennegentig. *Wat vanwege die onbestaande uitspraak van 2020 niet zo snel zal gebeuren is mijn gok.*
Het kan allebei maar het meest logisch is dat men twintigtwintig zegt.
Net zoals in de vorige eeuw ze negentientwintig (1920) zeiden en in de volgende eeuw eenentwintigtwintig (2120) zullen zeggen.
Gemakshalve
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Nee. Dat is niet zo logisch. Ik zal mijn reactie onder de vraag herhalen:

Toch is 20-20 in mijn ogen taalkundig krom, of laat ik zeggen het is niet logisch, of iig niet zo logisch als 19-84 zeggen. 19-84 is namelijk een te verklaren afgeleide van negentienHONDERDvierentachtig. Die HONDERD zijn we weg gaan laten, vanwege het gemak.
Duizendnegenhonderdvierentachtig mag/mocht ook, maar dat hoorde je vanwege de lengte ook nauwelijks.
Aangezien we nooit twintigHONDERDtwintig zeggen* , is de theoretisch afgeleide ervan; "twintigtwintig" ook krom.
Vandaar dat er eigenlijk nooit 20-01 (twintig-een) gezegd werd, ook wellicht omdat dit verwarring zou geven met data.
20-2-2001 zou dan in uitgesproken vorm iets zijn als twintig--twee, twintig-een. OF je zou in die gevallen altijd weer terug moeten gaan naar tweeduizend(en)een. *(althans dat hoor ik nooit ook niet buiten jaartallen)
janjan
4 jaar geleden
De tijd zal het leren...
LeonardN
4 jaar geleden
De tijd zal wat leren?
Het zou best kunnen dat we straks in 2073 spreken over 20-20, maar dat is dan juist afwijkend van wat we nu vaak doen met een jaartal als 1020 of 1035.
Althans hoe spreek jij deze jaartallen uit?
Ik doe
1020 = duizendtwintig nooit 10-20 (en/want nooit tienhonderd(en)twintig)
1035 = duizendvijfendertig nooit 10-35 (en/want nooit tienhonderd(en)vijfendertig)
1320 = dertienhonderdtwintig OF dertien-twintig(13-20) Als we straks dus 20-20 gaan zeggen is dat voor zover ik kan beredeneren juist tegen de logica in. (ook al wordt nu al aangegeven dat dit goedgekeurd gaat worden).
Amadea
4 jaar geleden
Als iemand twintigtwintig zegt dan begrijp ik niet dat die persoon het over een jaartal heeft. Denk dan in de richting van fifty-fifty, elk dat deel van de kosten betalen.
Wil je het jaar benoemen waarin wij nu leven dan zeg je tweeduizend twintig.