wat is de betekenis van de naam "Kromowidjojo"?

In het Indonesisch hebben namen altijd een betekenis en er zijn soms hele mooie bij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Kromowidjojo betekent ‘nette overwinning’

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben Zimmer legt op Language Log uit hoe de naam is opgebouwd uit de Javaanse woorden Kromo en Widjojo. Kromo komt van het sanskriet krama en betekent 'netjes' of 'keurig'. Widjojo heeft ook een sanskriet basis, het woord vijaya. Dat betekent 'overwinning'.

Samen is de betekenis van haar achternaam dus 'nette overwinning', waar geen woord aan gelogen is. Er zijn in Nederland 42 personen met die achternaam, de meeste daarvan in Groningen en Den Haag. Slechts 10 meisjes in Nederland dragen de voornaam Ranomi, zo blijkt uit een zoektocht in de database van het Meertens Instituut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Indonesië spreken ze trouwens Maleis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Indonesië spreken ze vele talen en dialecten. De officiële taal is Indonesisch en zeker geen Maleis, want dat wordt als een belediging opgevat. Een Maleier is dan ook een scheldwoord. Zo heeft mij destijds een missiezuster verteld, die zowel In Djakarta, Bandung als op Flores heeft gewerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor dit uitgewerkte antwoord. Ranomi is een geweldige vrouw in de zwemsport; dat niet alleen het ook een vrouw met een prettig en goed karakter; een voorbeeld voor onze jongeren !