Waar komt deze stoof van daan?

Op een rommelmarkt, zag ik tussen alle spulletjes ineens deze stoof staan en dacht direct , die is oud!
Het is echter geen normaal model wat je van een stoof zou verwachten.
Binnenin zitten aan de kanten en de bodem, verkoolde plekken, er heeft natuurlijk een metalen bakje in gestaan.
Voor mijn gevoel is het erg oud en komt het vast uit een streek waar zo geschilderd wordt.
De basis kleuren zijn groen en rood.
In het midden bovenop zit een latje dat als handvat
bedoelt is, er is een soort handgreep uit gesneden.
Van andere stoven ken ik dat helemaal niet.
Verders is er helemaal rondom decoratie's geschilderd.
Hij is ongeveer 20 cm x 20cm x20 cm.
Wie weet uit welke streek hij komt en hoe oud hij is?

Toegevoegd na 6 dagen:
Helaas zijn we er niet uitgekomen en is dan ook geen beste antwoord mogelijk, dank voor jullie inzet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel mooi ding Ed. Misschien eens iets om mee te nemen naar tussen kunst en kitsch :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Anne, dat wilde ik ook al zeggen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vondst Ed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi zeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou ook Hindelooper schilderkunst kunnen zijn.
Zie: http://www.hindeloopen.com/hindelooperkunst.html

Antwoorden (3)

Doet mij een beetje denken aan Amelands schilderwerk uit ca. de 18e eeuw. Zal eens zoeken of ik wat voorbeelden kan vinden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kom niet veel verder dan dit wat ondeuidelijke plaatje van een stoof op een website. Sorry!
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.demispel.nl/volkskunst/stoof.gif&imgrefurl=http://www.demispel.nl/ameland.html&usg=__3rQVhHlq6Z_R5RbsZX3scIbIQr0=&h=711&w=800&sz=198&hl=nl&start=6&sig2=9XGhyxjn6aL6nxCLujrqiQ&tbnid=jhREOGDl7XpGsM:&tbnh=127&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dbeschilderde%2Bstoof%26hl%3Dnl%26lr%3D%26safe%3Doff&ei=j_sgS5DxEOic4AbAuJjnCQ

En een boek waarvan ik het plaatje bij zal voegen maar wat ook niet veel zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook een stoof uit Ameland. Volkskunst uit wellicht de 18e of 19e eeuw, maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey.... ik ken dat plaatje ergens van... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ook... ;D
Misschien geen stoof maar een schoenpoetser hulpmiddel