Wat betekent Epic?

Ik kom het woord vaak tegen in engelse teksten. Geen enkele vertaalmachine kent het .. is het ook een nederlands woord misschien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.4K

Antwoorden (11)

Denk aan het woord "Episch": verhalend -tot de verhalende poëzie behorend.

Er wordt meestal gewoon een verhaal mee bedoeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
(In de klassieken zou het meer een heldendicht zijn, maar het kan dus ook een sprookje of roman zijn!)

Toegevoegd na 30 minuten:
Wat ik alleen niet snap is dat he aangeeft dat een vertaalmachine het niet kent. Google translate vertaalt het zeer correct en geeft hetzelfde antwoord als ik en de andere antwoordgevers.

http://translate.google.com/#en|nl|epic

Toegevoegd na 35 minuten:
In de laatste link een overzicht van alle artikelen rond de Engelse term "Epic".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een "episch" verhaal... wat raar dat er geen Nederlandse vertaling voor te vinden is.

maarja, hoe leg je episch uit?
Als voorbeeld misschien The Lord of the Rings. Groots en indrukwekkend denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mynameisnotrick;

Is niet zo moeilijk te vinden, hoor: de Nederlandsche veraling is gewoon 'episch'. Zie links voor verdere uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Episch. En dat betekent meestal dat het een heel groot tijdvlak beslaat. Een episch verhaal is een verhaal dat zich uitstrekt over een langere periode uit ee (fictieve) geschiedenis.
Oorspronkelijk betekend episch trouwens ' behorend tot de epiek' waarbij epiek bij uitstek heldendichten (rijmende roman, zoals Razende Roeland en de Graal-verhalen en Arthur-legenden) waren. Een wat middeleeuwse sfeer kom je dan ook wel in veel epische verhalen tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
episch = verhalend.
Een episch verhaal is dus eigenlijk een pleonasme (dubbelop, zoiets als een ronde cirkel).
Je kan een episch gedicht hebben, en dat is dan een gedicht waarin een verhaal wordt verteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Epiek:verhalend.Lyriek: gedichten.Hoewel je ook een episch gedicht kan hebben, vb:Karel en de Elegast.
Je kan ook zeggen: Die tennismatch was een episch gevecht tussen bvb.Federer en Nadal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarbij episch dan meer naar het heroisch karakter van de strijd verwijst.
Epic is epicsch in het Nederlands dit komt van epos, wat een heldenverhaal is. Het is dus een groots, heldhaftig, of iets anders in die richting, wat het precies is hangt van de situatie af.

Toegevoegd na 11 minuten:
ik bedoel natuurlijk ook gewoon episch niet epicsch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden verwoorden inderdaad de oorspronkelijke betekenis en vertaling van 'epic'. Op veel websites kom je het woord 'epic' tegen in combinatie met 'win' en/of 'lose'. Daarmee geeft de schrijver aan de situatie waarop de opmerking betrekking heeft uitermate slim danwel dom te vinden.

De homevideo's waar dingen fout gaan zijn voorbeelden van 'Epic fail'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Epic Failure is inderdaad van een Failure die Episch is, dus echt hééééééél erg zeg maar;P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Epic word voor vele dingen gebruikt. Zo de film '300' (comedy) ook wel epic movie genoemt. Hierbij kan je je eigen gedachten een rol laten spelen en het vertalen waar epic dus voorstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, er zijn twee vertalingen. Epic wordt vertaald met episch. Episch betekent (1) verhalend of (2) betrekking hebbend op 'helden'. M.a.w., een episch gedicht is een heldendicht. Kijk even welke vertaling het beste in de context past.