Hoe kun je aan een soap zien dan het low budget wordt gemaakt?

Ik kijk zelf geen soaps dus zou het echt niet weten.

CKV Opdracht:
Soaps worden op een efficiënte manier en tegen zeer lage kosten opgenomen. Je kunt dat onder andere aflezen aan het beperkte aantal locaties. Beschrijf drie andere aspecten waaruit blijkt dat soaps low budget zijn opgenomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

1) Microfoon in beeld.
2) Zelfde decor met weinig accessoires
3) Weinig camera's of onbemande camera's die niet van plaats veranderen
4) Fouten worden niet gecorrigeerd: bv zelfde scene haar anders, andere kleren. Elkaar vast houden; de ene keer linker arm voor rechts en even later andersom.
5) Geen geld voor goede tekstschrijvers; dialoog niet om aan te horen.
6) Veel suggestie; hoeft niet in beeld en kost geen geld.
7) Zelfde figuranten.
8) Decor ziet er uit als boardkarton.
9) Schaduw kameraman/vrouw in beeld.
10) Weinig verschillende decors.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ en goedkope/ onbekende acteurs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kijkt teveel soaps vdijken ;) toevoeging: weinig figuranten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie er nooit een, of de laatste 5 minuten als ze uitlopen en ik het volgende programma wil zien.
Denk eens aan special effects, hoeveelheid camera's, product placement (gesponsorde produkten).

Overigens is de manier van opname en setgebruik van een soap vergelijkbaar met die van een comedyserie. Bij een soap wordt er vaak nog ingezoomd op iemands gezicht, bij comedys vrijwel nooit.

Misschien kun je voor je opdracht wel een vergelijking maken tussen bijv. "Iedereen is Gek op Jack" en GTST. Die zitten immers bij dezelfde zender en kun je gewoon eens naar RTL4 bellen of mailen.

Hoe dan ook: voor je huiswerk wel even soapje kijken. 't is even doorbijten, maar van een goed cijfer heb je langer plezier dan dat halfuurtje verveling door andermans verzonnen en idiote liefdesproblemen... Succes!