het achtervoegsel dom betekent hetzelfde als het germaanse en ook nederlandse woord doem, dit betekent oordeel, lot, vloek. Het christendom is vernoemd naar christus, het betekent dus het oordeel van christus of het lot van christus. (voor sommige atheisten of anders-gelovigen ook vloek van Christus, maar daar ben ik het ook weer niet mee eens). Het jodendom betekent dus het lot van de joden, het oordeel van de joden. Islam daarentegen betekent overgave. lot van overgave kan eigenlijk niet, wat wel zou hebben gekund als men islam en het achtervoegsel -dom, had willen gebruiken zou mohammeddom of moslimdom kunnen zijn. maar dat bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hertogdom, schependom, sjeikdom, vorstendom, eigendom, heiligdom. Het lot van de hertog, schepen, sjeik, vorst, eigen, heilige? Huh? Het lijkt me dat die uitleg niet (helemaal) klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet m'n reactie wel nuanceren, want -dom heeft wel met oordelen te maken in bijv. hertogdom: onderworpen aan het oordeel van de hertog. Het lijkt me dan ook dat "christendom" betekent "onderworpen aan het oordeel van christus". Hoe je dat bij "jodendom" dan moet zien, weet ik zo even niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Onderworpen aan het oordeel/de wet van de joden". De wet zijnde de wet van Mozes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vorstendom, eigendom en heiligdom etc gaan volgens een andere route,
Men het achtervoegsel -dom zijn voornamelijk namen van een grond- of rechtsgebied afgeleid. Het betreft meestal afleidingen van een substantief, soms van een adjectief. Het procédé is niet productief. Het achtervoegsel draagt niet het woordaccent.
Voorbeelden:hertogdom, schependom, sjeikdom, vorstendom; eigendom, heiligdom.
http://www.let.ru.nl/ans/e-ans/12/03/01/04/05/02/body.html
hier heb ik het in mijn antwoord niet over, omdat dit niet van toepassing is in de vraag waarom christendom en jodendom dom als achtervoegsel hebben. Dat is namelijk voor de beschreven reden, en ik wil het niet moeilijker maken dan het is door extra informatie te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt goed knippen en plakken, maar begrijp je wel wat er staat? Het gaat wel degelijk om hetzelfde achtervoegsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat ook wel om hetzelfde achtervoegsel, maar de herkomst en dus de betekenis is anders. maar omdat deze herkomst en betekenis niet van toepassing zijn op de vraag heb ik ze erbuiten gelaten. en ja, ik begrijp prima wat er staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De herkomst is 'tzelfde juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de herkomst van de -dom in christendom komt van het woord doem, de herkomst van vorstendom is komt van grond- of rechtsgebieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt beide van het protogermaanse *-dōma, oftewel het latere doem. Het betekende stand, toestand, oordeel, wijsheid, etc. Als achtervoegsel bij een grond- of rechtsgebied betekent het "onderworpen aan het oordeel van". En zoals ik al zei, zou het bij "christendom" dus kunnen betekenen "onderworpen aan het oordeel van Christus" (lijkt me heel goed bij het christelijk geloof passen). Gewoon compleet identiek achtervoegsel, zowel in betekenis als qua herkomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie http://etymologiebank.nl/trefwoord/dom5 en http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/doemen

Andere antwoorden (2)

volgens mij is 'dom' is een taalkundige uitbreiding die op een groep personen betrekking heeft. Je hebt ook bijvoorbeeld 'mensdom' (heeft betrekking op alle mensen') en 'heidendom' (heeft betrekking op alle heidenen). 'Christendom' betekend dus: 'religie die betrekking heeft op alle christenen' 'jodendom' 'op alle joden'. 'Islam' daarentegen is al de naam van de religie zelf. In theorie zou je het dus analoog 'moslimdom' kunnen noemen, maar dat is nu eenmaal nooit bedacht. Dit is een taalkundige uitleg. Waarom 'Islam' als naam aan de religie is gegeven en door wie, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Moslimdom" is wel bedacht, Google er maar eens op. Genoeg mensen die die analogie hebben gevolgd.
Het bovenstaande is waar. Bovendien zou het geen Islamdom heten, maar moslimdom ;-)