Waarom is het jodendom en christendom en geen islamdom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

het achtervoegsel dom betekent hetzelfde als het germaanse en ook nederlandse woord doem, dit betekent oordeel, lot, vloek. Het christendom is vernoemd naar christus, het betekent dus het oordeel van christus of het lot van christus. (voor sommige atheisten of anders-gelovigen ook vloek van Christus, maar daar ben ik het ook weer niet mee eens). Het jodendom betekent dus het lot van de joden, het oordeel van de joden. Islam daarentegen betekent overgave. lot van overgave kan eigenlijk niet, wat wel zou hebben gekund als men islam en het achtervoegsel -dom, had willen gebruiken zou mohammeddom of moslimdom kunnen zijn. maar dat bestaat niet.

Bronnen:
http://www.encyclo.nl/begrip/doem

volgens mij is 'dom' is een taalkundige uitbreiding die op een groep personen betrekking heeft. Je hebt ook bijvoorbeeld 'mensdom' (heeft betrekking op alle mensen') en 'heidendom' (heeft betrekking op alle heidenen). 'Christendom' betekend dus: 'religie die betrekking heeft op alle christenen' 'jodendom' 'op alle joden'. 'Islam' daarentegen is al de naam van de religie zelf. In theorie zou je het dus analoog 'moslimdom' kunnen noemen, maar dat is nu eenmaal nooit bedacht. Dit is een taalkundige uitleg. Waarom 'Islam' als naam aan de religie is gegeven en door wie, weet ik niet.

Het bovenstaande is waar. Bovendien zou het geen Islamdom heten, maar moslimdom ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100