Ik vind het zeer zeker een goede vraag met een moeilijk antwoord, waar ik even over na moet denken.
Met zekerheid kan ik het niet zeggen, enkel de betekenis van de woorden in mijn belevingswereld. Of het echt zo is, laat ik in het midden.

Als je 'lef hebt', lijkt het mij dat je iets gaat doen wat anderen niet snel zouden doen. Iets waar een hoop gevaar en risico aan verbonden zit; iets waarvan anderen weten dat het geen verstandige keuze is en er een grote kans is dat het niet goed af loopt.

'Moed hebben', lijkt mij meer een karaktereigenschap.
Al is het maar de moed hebben om niet met de rest mee te lopen, om je eigen keuzes achterna te streven, dit soort dingen. Dingen durven die anderen niet zo snel zouden durven, al zitten er geen 'serieuze' gevaren aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Moed heb je voor een goede zaak... voor iets positiefs...

Bij lef hoeft dat niet... Dat kun je ook hebben als je iets verkeerds doet in je eigen ervaring... Dus kan ook bij iets negatiefs...

Dus het nivo van energie is van moed veel hoger dan van lef...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Xinix, het valt me op dat je minder sarcastische antwoorden geeft en het lijkt erop dat je antwoorden voor mij voor 100% kloppen ;)
Er is toch niets aan de hand hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kiswum, nee hoor ik ben vandaag weer een dagje ouder geworden... Meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om er geen slowchat van te maken wil ik jou en mezelf feliciteren feliciteren dat we 1 dag ouder zijn geworden, op naar morgen! ;)
 lef het, de; o en m moed, durf

Vandale zegt dat lef gelijk staat aan moed, maar een verschil in het gebruik van de woorden in verschillende zinnen is er volgens mij wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moed is midden in de nacht dronken thuis komen, je vrouw staat op je te wachten met een bezem in de hand en dan vragen:"ben je aan het schoonmaken of vlieg je ergens naar toe"?
Lef hebben is midden in de nacht dronken thuiskomen, een parfumlucht om je heen en lipstick op je kleding. Je vrouw een tik op haar achterwerk geven en zeggen:"jij bent de volgende.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal wat ik zocht maar voor de creativiteit toch een plusje!
lef is 1 maal gevonden als trefwoord:

lef (zn): branie, bravoure, brutaliteit, courage, dapperheid, durf, flinkheid, gotspe, guts, koenheid, moed, onversaagdheid, opschepperij, vermetelheid

lef is 7 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:

durf (zn) : branie, bravoure, brutaliteit, dapperheid, heldhaftigheid, kloekmoedigheid, lef, manmoedigheid, moed, stoutmoedigheid, vermetelheid
dapperheid (zn) : bravoure, durf, heldhaftigheid, kloekmoedigheid, lef, manmoedigheid, moed, stoutmoedigheid, zelfverzekerdheid
moed (zn) : courage, dapperheid, durf, flinkheid, kloekmoedigheid, lef, onverschrokkenheid
branie (zn) : bluf, drukte, kranigheid, lef
gotspe (zn) : brutaliteit, lef
hart (zn) : lef, moed
brutaliteit (zn) : durf, lef
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lef is inpulsief je doet het gewoon ,en moed is dat je er heel lang over na moet denken ,je bent nerveus ,je moet een drempel over ,en uit eindelijk doe je het met bibberende benen.Daar is veel moed voor nodig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lef is ongecontroleerde moed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lef hebben is gewoon overmoedig zijn.
Het gaat net een stapje verder.

Als je moed hebt wordt dat meestal gezien als positief: iets over hebben voor ander (of jezelf) wat gevaar voor jezelf kan opleveren.
Als je lef hebt ga je een grens over en ga je meer voor je persoonlijke kick.