Kan iemand mij de moralen van de sprookjes Doornroosje, Alice in Wonderland en Pinokkio vertellen?

Mij is ooit verteld dat in alle sprookjes een boodschap zit. Maar die van Alice in Wondeland, Pinokkio en Doornroosje weet ik niet. Kan iemand mij die vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Pinokkio gaat inderdaad over deugdzaamheid (niet liegen), maar ook over een houten pop die menselijk wil zijn. Dus misschien over volwassen worden; ik ken het boek niet zo goed.
Doornroosje gaat over het (achterhaalde) idee dat meisjes geen sexualiteit hebben totdat ze door "de man" worden wakkergekust.
Alice heeft niet één moraal, maar laat veel interpretaties toe. Het is psycho-analytisch geduid, of als feministisch boek, of als een beschrijving van de universitaire politiek in Oxford, of als het boek van een pedofiel.
Ik ken dit boek vrij goed. Het gaat in ieder geval over het spel met logica en taal, over vrijheid (het was het eerste kinderboek dat niet moraliseerde), maar ook over de manier waarop volwassenen met kinderen omgaan en hoe dat op kinderen overkomt (ieder personage doet lelijk tegen Alice) - en over de manier waarop Alice uiteindelijk opstaat tegen al die akelige volwassenen. Daarmee is het dus ook een boek over volwassen worden (letterlijk gaat het over groeien: Alice wordt steeds groter en kleiner).
Lewis Carroll kon overigens flink moraliseren en vond dat je geen grapjes mocht maken over het Christelijk geloof. Maar hij viond ook dat God meer plezier beleeft aan kinderen die buiten spelen dan aan kinderen die zich in de kerkdienst zitten te vervelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Pinokkio lijkt me nog niet zo moeilijk, als je maar braaf bent (niet liegt e.d.), dan wordt je beloond (hij werd een echt jongetje ipv een houten pop).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, daar denk ik dan niet aan hé. ;)
Die van Pinokkio is vrij duidelijk: niet liegen. Maar ook dat je naar je gevoel moet luisteren, zoals hij niet deed. En dat je lief/goed moet zijn.
Doornroosje: Misschien dat liefde de tijd wel overwint
Alice in Wonderland: In het boek wordt benoemd dat de moraal juist ontbreekt, dus misschien is het wel een aanklacht tegen alle moraliteit in kindersprookjes....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doornroosje: liefde overwint alles. Want al heb je 100 jaar geslapen, als de ware je wakker kust dan heb je nog veel geluk voor de boeg.

Alice in Wonderland: alleen door het heft in eigen handen te nemen kan je ontsnappen aan een situatie waarin je anders gevangen blijft zitten.
Amadea
11 jaar geleden
Alice in Wonderland is geen 'klassiek' sprookje zoals de andere die je noemt.

De moralen van de klassieke sprookjes gaan altijd over deugdzaamheid en rechtschapenheid; Lewis Carroll - de schrijver van Alice in Wonderland - vond dat kinderen ook juist hun eigen weg mochten (moesten?) volgen. Hij was bij mijn weten geen liefhebber van moralisme.

Hoewel ik (dus) denk dat helpendehand wat Alice betreft gelijk heeft, vind ik de uitleg van Amadea ook wel mooi :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst, een sprookje is een volksverhaal dat als eerste mondeling werd overgebracht. De geschreven sprookjes van tegenwoordig zijn niet meer in hun oorspronkelijke vorm. (om dan maar niet te spreken over verfilmde of ver-teken-filmde sprookjes). (bron: een oom van mij is bezig met een boek over het ontstaan van sprookjes, ik dank hem nu voor zijn gesprekken met mij hierover)

Anyway:

Ik ben zelf niet zo heel erg bezig met overige sprookjes. Alice in Wonderland daarentegen heeft mij sinds mijn jeugd ontzettend gefascineerd, en ook geïnspireerd.
Anders dan andere kinderverhalen is Alice niet echt een verhaal waarin een probleem tevoorschijn komt dat eventueel voordehand liggend opgelost kan worden. Het is een reeks van gebeurtenissen met vreemde karakters. Wat erg naar voren komt zijn dialogen, waarin de (werkelijke) betekenis van woorden anders zijn. Het verschil tussen zin en onzin verdwijnt of wordt zelfs versterkt. Verder is Alice altijd beleeft, anders wordt ze daar wel op gewezen. Wellicht zou dit een moraal kunnen zijn.

Pinokkio ligt wat meer voor hand. Liegen is slecht, en heeft altijd consequenties. Volwassenen kunnen dit ook altijd zien! Alleen wanneer je braaf blijft dan komen je wensen uit.

Alice's en pinokkio's verhaal zijn geen sprookjes, dit is 'gewoon' een leuk verhaal. Ooit eens verzonnen en opgeschreven door een schrijver. Een spookje is wat hierboven al staat, een volksverhaal. Deze kan een erg diepe symboliek bevatten. Dit kan erg abstract zijn. En Doornroosje is er hier een van. Ik heb hier een stukje copy-paste materiaal:

Doornroosje is een sprookje van dood, slaap en opwekking uit de slaap. De roos is steeds een geheimzinnig beeld, enerzijds de liefde, anderzijds het dodende van de dorens. Over de betekenis van het sprookje is in de loop der tijd veel geschreven. Het sprookje wordt geduid als het verhaal van de levenscyclus: het jaarritme en de zonnecyclus. Opvallend hierbij is dat vooral wordt uitgegaan van de Grimm versie en deze min of meer als oerversie wordt beschouwd, terwijl zowel Grimm als Perrault in hun tijd een stevige literaire en inhoudelijke redactie aanbrachten. Vooral het seksuele motief uit oudere versies is door beiden geheel weggelaten.