welke kleur is Sköll en welke kleur is Hati?

ik snap dat Sköll de zon volgt en Hati de maan.
een is zwart en de ander is wit.
maar wie is zwart en wie is er nou wit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Hati is wit. Skoll is zwart. Hati heeft blauwe ogen. En Skoll rode.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks!
bij off white is het andersom.
toch raar.

Andere antwoorden (1)

De vraag gaat over figuren uit een Noorse mythe, beschreven in de Edda. Het zijn wolven, broer Sköll en zus Hati. Blijkbaar worden zij gebruikt in het spel Runescape. Sköll staat voor verzet, en Hati voor haat. Zons- en maansverduisteringen worden zo verklaard: de wolven hebben de hemellichamen ingehaald en ze hebben ze al gedeeltelijk in hun bek; maar gelukkig hebben die zich nog steeds kunnen los worstelen.

In de Edda staan geen kleuren vermeld. Dat geldt blijkbaar alleen voor Runescape. Hati is daar wit: http://www.lunagang.nl/monster/hati/. Sköll is eveneens wit: http://open.tip.it/bestiary/view/1722-skoll

De zwarte kleur slaat niet op de wolven, maar op een beer!
Amadea