hoe is de kabouter ontstaan?

ik zeg niet dat ze bestaan hoor. maar ik wil weten wanneer het geloof hierin is begonnen of wie het heeft bedacht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
bamibal
12 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=kabouter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze bestaan wel!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabouter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit of ze fysiek en letterlijk bestaan of niet, zolang mensen er in geloven, is het echt genoeg om over te discussiëren en vragen over te stellen en te beantwoorden. Daarnaast is - net als bij alle religies en bijgeloven - het eventuele niet-bestaan geen reden om het bestaan van de mythe niet te kunnen verklaren.

Het beste antwoord

Kabouters - kleine ' uitgaven' van mensen - horen al bij hele oude vormen van volksgeloof. En net zoals vrijwel ieder volk haar religies kent , met grofweg dezelfde trekken, heeft ook vrijwel ieder volk haar mythologische wezens. De basis voor dit bijgeloof / volksgeloof en religie is overigens ook ongeveer dezelfde, en de grens is dan ook niet altijd gemakkelijk te trekken.

Vrijwel elk volk op aarde, maar met name uit Europa, waar van oudsher veel boerengemeenschappen leefden heeft wel haar eigen verhalen over kleine mannetjes, die 's nachts klusjes opknappen danwel rotgeintjes uithalen, voor vee zorgen of het juist ziek maken, het huis beschermen danwel bedreigen, die je gunstig of ongunstig kunt stemmen, en zelden of nooit te zien krijgt.

Bij ons is dat de Kabouter, een woord dat taalkundig vermoedelijk afkomstig is van 'kobold', dat ook weer verwant is met het woord Gnome. En hoewel ze er in elk land danwel landstreek net even anders uitzien, gaat het in principe om het zelfde type wezentje ; een zogenaamd 'archetype' .

Toegevoegd na 3 minuten:
Het verschijnsel is overigens als zo oud (vermoedelijk pre-middeleeuws zoniet ouder) dat je onmogelijk kunt zeggen ' wie' het op een gegeven moment bedacht heeft.
Wel heeft het schrijver/tekenaarsduo Rien Poortvliet en Wil Huygens in de jaren 70 een lijvig boek gemaakt over (met name Nederlandse) kabouters, waarin feit, geschiedenis en fictie op een fantastische , onderhoudende manier aan elkaar geweven is. En hoewel slechts een paar procent natuurlijk feitelijke cultuurgeschiedenis is, blijft het een zeer leesbaar en vermakelijk boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

Ik kan het helaas niet onderbouwen.

Maar tot zover ik weet is het begonnen in ierland met een regenboog en een pot goud die daar aan het eind moest staan.
De kabouter was de beheerder van die pot goud.
Ik denk dat het onstaan is zoals veel meer van dat soort verhaaltjes ontstaan zijn.
Mischien een paar kids die naar bed moesten en Pa moest een verhaaltje vertellen.
Daar er toen veel armoede in dat land was en er nog geen boeken waren zoals wij die kennen, moest men wat verzinnen en gingen sommige mensen zwijmelen over geld, goud en overige rijkdommen.

Dus het zal wel zoiets zijn geweest van hoe het kwam dat de regenboog zoveel kleuren heeft en schittert in de zon?
Nu zei Pa "dat komt door al het goud en diamanten".
Welke diamanten?
Die zitten in een grote pot aan het einde van de regenboog.
Daar er toen niet zoveel gedaan werd aan special effects en computeranimaties , was zo'n kinderzieltje natuurlijk gauw opgewonden.
Die nacht werd er geen oog dichtgedaan.
Pa en Moe hadden ruzie want pa kreeg natuurlijk de schuld dat de kinderen weer eens niet konden slapen.
Dus toen het eindelijk rustig werd in huis en de kinderen nog niet sliepen, keken deze door het raam naar buiten en zagen de regenboog.
Ze bedachten zich geen moment en glipten naar buiten,
op zoek naar die grote pot met goud.
Aan het einde van de ochtend kwamen ze weer thuis, Pa en Ma waren net wakker en vroegen hun wat ze hadden uitgespookt.
"Wel, we zijn opzoek geweest naar die pot met goud".
Alwaar Pa weer de schuld kreeg van Ma dat het weer zijn schuld was dat ze ervandoor waren gegaan.
Uiteindelijk riep Pa dat het zijn schuld niet was dat die kinderen naar de verkeerde kant van die regenboog waren gelopen.....
Ze moesten naar het eind en niet naar het begin van die regenboog.

De toon voor het volgende avontuur was gezet.

De eerst volgende keer toen er weer een regenboog was, gingen ze vlug op zoek naar het einde van die boog, want dat had Pa gezegd.
Eenmaal aangekomen dachten ze dat dat het begin was, want er was immers niets, en Pa loog niet.
Dus vlug naar de andere kant, en ja hoor...weer niets.
Daar het al aardig laat werd gingen ze naar huis.
En daar hebben ze Pa en Ma alles verteld over hun grote avontuur.
Pa kreeg natuurlijk direct weer op zijn sodemieter van Ma.
Toen zei Pa van "daar kan ik toch niets aan doen dat die kleine rot joch Bouterm die dekselse K $#@ Bouter van hiernaast iedere keer die pot meeneemt".
En zo is het onstaan van de kabouter begonnen.