hoe waren de veranderingen van jongeren culturen tot stand gekkomen?

je hebt de rock n roll tijd, hippie tijd... maar hoe zijn deze tot stand gekomen? en hoe komt het dat ze in de jaren 50 van die pof jurkjes dragen en rock n roll muziek luisteren. terwijl dat nu niet meer is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hier geen zinnig antwoord op maar vind het wel een leuke + vraag ;-)

Antwoorden (3)

De Amerikanen uit de jaren vijftig luisterden b.v. naar country & western muziek met zangers als Hank Williams en dat is de stijl waar die pofjurkjes bij hoorden.
Plots was daar Elvis Presley en gingen ze daar naar luisteren, maar het duurde nog een tijdje eer hun kleding ook veranderde; dat ging toen nog niet zo snel. De pofmouwtjes waren dus uit een voorbije cultuur en veel zaken herhalen zich wel, maar pofjurken zullen wel nooit bij rock & roll passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zouden modeontwerpers, muziekproducenten, softwaremakers en trendwatchers ontzettend graag het antwoord willen weten op jouw vraag. Want als we zouden weten hoe dit soort zaken tot stand komen, dan kunnen hele industrieen daar in een veel eerder stadium op inhaken.

Het is onmogelijk om een toekomstige jongerencultuur te voorspellen, en echt niemand weet dus, of over 10 jaar iedereen met een hoedje of petje op rondloopt, het haar lang of kort is, hardrock wel of niet verdwenen is, of dat iedereen bloemetjesbehang in de huiskamer heeft.

Daar komt nog bij, dat het tegenwoordig nòg lastiger te voorspellen is, omdat in tegenstelling tot de jaren 50, 60 en 70 mensen individualistischer zijn geworden, en iedereen lekker zijn eigen gang gaat, zonder zich gebonden te voelen aan een groepscultuur.

Het ontstaan van een jongerencultuur, of welke cultuur dan ook is puur toeval, en heeft ook sterk te maken met externe factoren, zoals het politieke klimaat en het welvaartsnivo. Een tikkeltje overdreven gezegd, is het mogelijk dat iemand pakweg in Londen, op het idee komt om zijn hoofd aan de ene kant af te scheren, en aan de andere kant lang te laten groeien. Als 5 vrienden dat wel grappig vinden, gaan ze dat ook doen, en voor je het weet, loopt heel Nederland ook met zo'n kapsel rond. De kappers dicteren dus geen cultuur; die wordt door jongeren zelf gemaakt, en iemand zal er mee moeten beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord op die vraag zou een hele encyclopedie kunnen omvatten en verschilt bovendien van ‘beweging’ tot ‘beweging’. Vaak zijn er (een heleboel) omgevingsfactoren die invloed hebben op het ontstaan van een subcultuur. Denk bijvoorbeeld aan de Vietnam oorlog die veel jongeren inspireerde om juist ‘liefde’ te omarmen (de hippies). Of aan de sociale onvrede die mede aan de basis van de (Engelse) punkbeweging midden jaren ’70 stond. Voor de meeste stromingen geldt dat er enorm veel oorzaken zijn.

Bovendien beïnvloedden de stromingen elkaar zélf ook weer. Punk zette zich bijvoorbeeld af tegen (onder andere) de ‘softe’ popmuziek uit die tijd. Muziek die volgens de eerste punkers een ‘commerciële industrie’ was geworden. Uiteraard hoort bij elke cultuur ook specifieke kleding, meestal passend bij de muziek. Hippies – mensen die geloofden in liefde en vrede – tooiden zich bijvoorbeeld met bloemen. Punkers – mensen die anti-establishment waren – kozen juist voor een provocerend uiterlijk, inclusief veiligheidsspelden door lichaamsdelen et cetera. Je zou per cultuur een studie kunnen maken (en dat wordt ook wel gedaan) van de exacte oorzaken, zo ingewikkeld is het. Hoop dat dit antwoord je toch alvast een klein beetje op weg helpt.