Het junior-songfestival is natuurlijk bij uitstek bestemd of geschikt voor kinderen die WEL al een hele tijd zelf muziek maken en liedjes schrijven/ bedenken. Met iets wat je nog nooit gedaan hebt of waar je geen ervaring mee hebt, en zeker als je geen muziekinstrument bespeeld, wordt het erg lastig door de voorrondes komen.
Zoals je het hier stelt is het toch een beetje : ik wil meedoen aan een missverkiezing, maar ik weeg 95 kilo. Of : ik wil graag een kennel beginnen maar ik weet niks van honden. Of : ik wil graag mijn eigen kleding naaien maar ik weet niet hoe een naaimachine werkt.
Talent is een leuk ding, en misschien heb je het wel, maar ook dan zul je nooit zonder voorbereiding en inspanning iets bereiken. Je zult ergens bij het begin moeten beginnen. En voor de meeste deelnemers aan het juniorsongfestival geldt dat ze iets van een basis hebben. Al sins ze een pen kunnen vasthouden gedichtjes schrijven bijvoorbeeld. of sinds hun vijfde op de piano jingletjes pingelen. De meesten komen ook uit een uitgesproken muzikale familie.
Ga een poos gedichtjes schrijven en zet ze op (bestaande, later eigen) muziek. Merk je dat je het kunt, dan kun je proberen het beste uit jezelf te halen en dat op te sturen. Maar zomaar uit het niets, nee, dat is natuurlijk een droom die we allemaal wel eens hebben, maar die in de praktijk eigenlijk nooit opgaat. En heel veel luisteren natuurlijk naar wat anderen gedaan hebben ; daar leer je van.