Het pond.

Als je "de pond" zegt kunnen mensen denken dat je het over "de pont" hebt, de veerboot naar bijvoorbeeld Engeland toe.
Amadea
3 jaar geleden
Het Britse pond.

Er is niet een "beste" benaming, althans dat zou je kunnen opvatten dat de andere keuze ook wel goed is maar "minder goed".
Er is een correct lidwoord en een die incorrect is.
De pond of de Britse pond is incorrect.
Het pond of het Britse pond is correct.

https://onzetaal.nl/taaladvies/de-het-britse-pond#close
"
Is het de Britse pond of het Britse pond?

Juist is het Britse pond.

In de praktijk wordt pond nogal eens als de-woord gebruikt. Waarschijnlijk gebeurt dit onder invloed van de namen van andere munteenheden. De euro, de forint, de gulden, de kroon, de zloty, de real en de sjekel – het zijn allemaal de-woorden. Alleen het pond dus niet.

In het Britse pond is pond een verkorting van pond sterling, dat eveneens met het lidwoord het gecombineerd wordt. De valuta-aanduiding pond is hetzelfde woord als de gewichtsaanduiding pond: het was oorspronkelijk een bepaald gewicht aan zilver.
"
3 jaar geleden
De beste benaming is de officiële, en degene die de minste verwarring oproept. De officiële naam is 'pond sterling'. Het Britse Pond of de Pond is dus geen van beide de beste benaming.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Grapjas. Wikipedia geeft nooit een lidwoord aan een zelfstandig naamwoord in de titel (behalve als dat echt een deel van een eigennaam is). Lees anders de eerste zin. van het artikel. Of doe een zoekfunctie op Het pond (x9)
Het Britse pond (x3)
tinus1969
3 jaar geleden
LeonardN. De vraa is 'wat is de beste benaming'. Daar geef ik antwoord op: (Het) pond sterling.
LeonardN
3 jaar geleden
Nee de vraag is: Wat is de beste benaming X of Y
Jij zegt Z
Dat is geen antwoord op de gestelde vraag.
Je antwoord is dus niet zinvol voor de vrager. Die weet met jouw antwoord nog niet welk lidwoord nu gebruikt dient te worden. "Daar geef ik antwoord op: (Het) pond sterling." Als je dat nog had gedaan dan had ik het antwoord nog kunnen waarderen. Maar je zegt juist niets over het te gebruiken lidwoord.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, gaat het om het lidwoord? Of om Pond versus Brits Pond?