Op ets van rembrandt staat rechtsonder 78-1651-B.234.We kan mij vertellen wat de betekenis is van 78 en B.234

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

B staat voor Bartsch, die een catalogus van Rembrandt etsen samenstelde in 1797:

BARTSCH, Adam. Vienna 1797

(RJ)

Toegevoegd na 16 uur:
Het gaat om een ets uit 1651: Het landschap van de goudweger.

In het boek The Complete Etchings of Rembrandt draagt deze ets het nummer B 234:

Toegevoegd na 17 uur:
Ook daar is het een zogenaamd Bartsch nummer: Adam von Bartsch, Catalogue raisonné de toutes les estampes qui forment l'oevre de Rembrandt ..., 2 dln., Wenen (A. Blumauer) 1979. De ets heet ook wel: "Panorama bij Bloemendaal met het huis Saxenburg ("Het veld van de Goudweger").