aswoensdag is de 1e dag van de vastenperiode. deze loopt vanaf de carnaval tot pasen. een tijd van bezinning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aswoensdag is de dag waarop de Vastentijd begint. Deze vindt veertig dagen vóór Goede Vrijdag plaats. De “officiële” benaming voor Aswoensdag is “de Dag van de As”. Deze dag kwam bekend te staan als Aswoensdag omdat de dag veertig dagen voor Goede Vrijdag altijd een Woensdag is. De Bijbel vermeldt Aswoensdag niet.

De Vastentijd is bedoeld als een tijd waarin zondige activiteiten en gewoonten worden achtergelaten. Aswoensdag is de “aanvang” van deze periode van berouw. De Bijbel bevat talrijke verslagen over mensen die “stof en as” gebruiken als een symbool voor berouw en/of rouw (Genesis 18:27; 2 Samuël 13:19; Ester 4:1; Job 2:8; Daniël 9:3; Matteüs 11:21). De traditie bestaat er uit dat het symbool van het kruis met as op iemand’s voorhoofd wordt getekend als een symbool voor zijn of haar identificatie met Jezus Christus. Een soortgelijk concept wordt vermeld in Openbaring 7:3; 9:4; 14:1 en 22:4.

Moet een Christen Aswoensdag in acht nemen? Aswoensdag wordt samen met de Vastentijd door de meeste Katholieken, de meeste orthodoxe kerkgenootschappen en enkele Protestantse kerkgenootschappen in acht genomen. Omdat de Bijbel een dergelijk gebruik nergens gebiedt of veroordeelt, staat het een Christen vrij om in gebed te beslissen of hij Aswoensdag wel of niet in acht zal nemen. Als een Christen zich door de Heer geleid voelt om Aswoensdag en/of de Vastentijd in acht te nemen, dan is het belangrijkste dat hij hierover een Bijbels perspectief heeft. Het is goed om berouwvol te zijn over zondige activiteiten. Het is goed om jezelf duidelijk als een Christen te identificeren. Maar het is onbijbels om te geloven dat God ons automatisch zou zegenen als reactie op de inachtneming van een dergelijk ritueel. God is geïnteresseerd in onze harten, niet in het in acht nemen van bepaalde rituelen. Zie Matteüs 6, verzen 1-8.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.gotquestions.org/nederlands/Aswoensdag.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aswoensdag is voor de katholieken de eerste dag van de vasten. op aswoensdag haalt men een "askruisje"dat de mens herinnert aan het feit dat hij sterfelijk is. de pastoor zei bij het geven: Gedenk o mens dat ge stof zijt, en tot stof zult wederkeren(vroeger in het latijn trouwens.
Met pasen vieren we dan het nieuwe leven
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord hoor, het is niet meer en niet minder.
anneliez
12 jaar geleden
dank
Traditioneel is Aswoensdag het eind van carnaval. Dan gaan de mensen naar de mis om een askruisje te halen. Die as is gemaakt van de palmtakjes (in Nederland meestal buxus) die vorig jaar op Palmpasen uitgedeeld zijn. Daarmee maakt de pastor een kruisje op het voorhoofd van de kerkgangers, om hen daarmee een gezegende vastentijd te wensen. Die vastentijd duurt veertig dagen, en dan is het Paasfeest. Maar de zondag vóór Pasen is het eerst Palmpasen. Dan wordt herdacht dat Jezus op een ezel Jeruzalem binnen kwam rijden, en dat wordt met nieuwe palmtakjes gesymboliseerd.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nee, dat is niet hetzelfde als ramadan. De meeste mensen eten wel op de gewone tijden, maar veel soberder. Niet snoepen (of alleen op zondag), sommigen kiezen ervoor geen alcohol te drinken, anderen eten geen vlees maar stoppen het geld wat ze daar anders aan hadden uitgegeven in het vastenspaarpotje (waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat). Iedereen mag zelf bepalen hoe hij of zij ermee omgaat. Er zijn geen verplichtingen. Maar het is goed om op de een of andere manier stil te staan bij het feit dat het niet vanzelfsprekend is dat wij het in Nederland zo goed hebben, dat mensen aan de andere kant van de wereld honger lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik woon in zuid italie en het is hier erg Rooms maar het enige wat hier wordt gedaan is geen vlees eten!de slager is zelfs gesloten.vroeger ging dat door tot Pasen maar de jongere generaties doen dit niet meer.Op aswoensdag geen vlees en op goede vrijdag geen vlees.Misschien is het anders in Nederland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meer zoals Amadea schrijft: je mag zelf bepalen waarin je je wat ontzegt.
Ook protestanten doen het wat rustiger aan, meestal, in de vastentijd.
"Gedenk dat gij stof zijt en tot stof zal wederkeren". Met deze woorden ontvangen de katholieken hun 'askruisje'. Aswoensdag is het begin van de veertigdagentijd of veertigdaagse vastentijd vooraf aan de Pasen. Soberheid, inkeer markeren deze periode. Lees ook katern Verdieping van de Trouw van vandaag. Peter Nissen vertelt hierover.