Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat wilt "Slecht geweten" nou precies zeggen als je schrikt?

Als je schrikt van iemand die eraan komt lopen bijvoorbeeld, kun je de vraag "Slecht geweten?" gesteld krijgen. Maar waarom zegt men dat? (en wat kan je erop antwoorden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
37.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat betekent dat je iets te verbergen hebt, en bang bent dat dit ontdekt wordt.

Antwoord gewoon dat je even aan het dagdromen was en ineens wakker schrok.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom moet die laatste tip daar nu bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik trek mijn reactie terug*

Andere antwoorden (5)

Dat je heel veel dingen hebt gedaan die je liever niet wou doen en dat je bang bent dat die dingen nog steeds in de verkeerde handen vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan betekenen dat je je betrapt voelt bij iets wat je deed of dacht wat je liever voor jezelf wilt houden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 9 van de 10 gevallen, wordt zoiets gezegd als geintje.
Het beste antwoord is dan ook iets als: "Inderdaad!" of "Klopt!".

Ik denk zelfs dat het vaker wordt gezegd, door de persoon die schrikt, dan de persoon die voor de schrik zorgt. De uitspraak "slecht geweten" is gewoon een vorm van zelfspot, en ook, om je een beetje een houding te geven. Want schrikken van iemand, kan ook vervelend zijn voor de persoon die je aan het schrikken maakt. Bijna niemand maakt doelbewust mensen aan het schrikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeggen ze om te vragen of je wat te verbergen hebt, je kunt gewoon antwoorden door te gaan lachen..
Je hoeft die vraag eigenlijk niet te beantwoorden als daar geen rede toe is .. vaak word het standaard gezegd als iemand schrikt..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 'iemand' krijgt de indruk dat je iets verkeerds doet, de wet overtreed, een heimelijke zonde begaat. Wie niets verkeerd doet hoeft niets te vrezen, dus schrikt niet. (Je kan antwoorden "ja, je moest eens weten, maar ik hou het geheim anders ben je medeplichtig.")
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding