De traditie om steden tijdens het carnaval een andere naam te geven, stamt vooral uit de regio Noord-Brabant, zetel van het Bourgondische carnaval. Het betreft hier vaak totaal andere namen dan het origineel, zoals het geval is bij Oeteldonk (Den Bosch), Kruikenstad (Tilburg), Lampengat (Eindhoven), Tullepetaonestad (Roosendaal) en Kielegat (Breda). Deze traditie heeft in andere delen van Nederland navolging gekregen, zoals Meerbonkendorp (Hoofddorp).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/evenementen/31358-plaatsnamen-met-carnaval-belangrijke-steden-van-a-tot-z.html