Ik zoek namen uit de tijd van de heksenvervolging in noord europa?

Ik schrijf mijn eigen verhalen. Deze keer schrijf ik over de heksen vervolging in noord Europa. Ik zoek een bijpassende naam voor de hoofdpersonen en de personen daarom heen. Andere informatie over de Heksenvervolgingen zijn zeer welkom.

Nienke.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Heb een lijst met veel voorkomende meisjesnamen uit de vroege middeleeuwen gevonden. Denk dat je daar wel wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De heksenvervolging heeft tussen circa 1450 en 1750 grote delen van Europa in zijn greep gehad en vele tienduizenden slachtoffers geëist. De meeste schattingen lopen uiteen van 30.000 tot 60.000 geëxecuteerden[1] waarvan ongeveer 80% vrouwen. De meeste van die vrouwen waren ouder (meestal rond de 60), zeer arm, alleenstaand en machteloos.

De heksenvervolging vond niet, zoals veel mensen denken, in de Middeleeuwen plaats, maar voornamelijk in de Renaissance.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_heksenvervolging

Als je onderaan doorklikt op de linken, krijg je informatie over heksenprocessen in de Nederlanden.
Bijvoorbeeld die in Bredevoort:

Salicke van Dornick
Aleyd Koesters
Jenneken ter Honck
Gertken op 't Goir
Myth Timpers

Tovernaars waren er ook:
Willem ten Oistendorp
Jar Simon
Johan Boegen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heksenprocessen_te_Bredevoort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het boek wat een groot deel van deze vervolgingen tot stand bracht is de Heksenhamer of in het latijn Malleus Maleficarum, geschreven door Heinrich Kramer.

Dit boek beschreef in detail hoe men een heks kon herkennen en hoe deze gefolterd moest worden om een bekentenis te krijgen.