Oud gouden zakhorloge, wat betekenden de cijfers en letters en wat is hij waard?

Dit is een oud zakhorloge. Hij is niet van mij, maar de eigenaar ervan heeft mij gevraagt om te kijken of ik er achter kon komen wat alle cijfers en letters erop betekenen en hoeveel het horloge waard is.

Ik heb er een fotocollage bij gedaan. Ik beschrijf de foto's een voor een, ik begin links boven en ga dan naar rechts, verder met links onder tot rechts onder.

Het uurwerk is helemaal gaaf. Het is een opwindhorloge. Op het klepje (links boven op de foto) staat C.U. METAL en daar onder het nummer: 527568. Rechts onder op het uurwerk staat sierlijke versiering.

Het merk is Union. Daar onder staat: SPIRAL BREGUET 15 RUBIS. helemaal daar onder staat de naam van de persoon waarvan het horloge ooit is geweest.

Binnen in het eerste klepje staat 14K. Ik neem aan dat dat betekend 14 karaats goud.

De wijzer plaat, en een wijzertje voor de secondes onderin. Boven aan de wijzer plaat staat weer het merk: Union, en daar onder: ANCER

De achter kant van het horloge

Twee kleine foto's van cijfers en letter die binnen in het horloge op het eerste klepje stonden gekrast.
Bovenste fotootje: L1+33V en daar onder een rondje.

Onderste fotootje: Links bovenin: 321K daar onder: 123 daar naast: V94 (de V lijkt ook een beetje op het teken dat je gebruikt bij wiskunde om 'de wortel van' aan te geven)
Midden onderin: 2A4 daar onder: V (met een kriebeltje er achter) en er om heen staat een cirkel.

Dankuwel voor het lezen van mijn vraag, hopelijk weet iemand hier meer van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Amadea
12 jaar geleden
Zet de fotocollage wel even om in JPEG- of PNG-formaat, anders krijgen wij 'm niet te zien omdat ie te groot is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, zal ik doen..
Amadea
12 jaar geleden
Volgens http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,68997,69835 zou het een Union Ancre zijn.
jc54
12 jaar geleden
Ik denk dat je het best even naar een goede horlogemaker/juwelier kunt gaan voor een taxatie. Zelf heb ik een gouden horloge gekregen bij mijn jubileum, wat ik later oppervlakkig heb laten taxeren. Afhankelijk van het gemonteerde uurwerk was er een verschil van €400,-.
Dus alleen aan de buitenkant is niet altijd te zeggen wat de waarde is van een klokje.
Amadea
12 jaar geleden
Misschien is deze http://antiek.marktplaza.nl/horloges/OUD-14-KRT-GOUDEN-UNION-ANCRE-HEREN-ZAKHORLOGE-2992945.htm vergelijkbaar? Daar werd 5 jaar geleden 375 euro voor gevraagd.

Antwoorden (1)

Het gaat inderdaad om een 14 karaats gouden zakhorloge. De waarde is moeilijk in te schatten en kun je het beste door een antiquair laten doen die gespecialiseerd is in zakhorloges.

Op Speurders staat er een voor € 395 maar dat zegt vrij weinig.

In Engeland zijn (gouden) zakhorloges op veilingen vaak enorm populair. Je ziet ze regelmatig voorbijkomen op programma's (in dr ochtend) op BBC1 bij "Cash in the Attic" "Bargain Hunt" en dat soort shows.
Een gegraveerd model (naam eigenaar) doet helaas vaak af aan de waarde, maar dat wil niet zeggen dat dit geen waardevol exemplaar is.

Hoe dan ook denk ik niet dat er hier een horloge expert op GV zit. Ik zou je willen adviseren om eens in Dfn Haag bij verschillende zaken op het Noordeinde binnen te lopen. Daar is een hoop kennis aanwezig over dit soort dingen.

Succes!!