hoe zijn de inca's verdwenen?

uit verhalen was dit een ver ontwikkeld volk,
als ze zo goed ontwikkeld waren, hoe zijn ze dan verdwenen?

kon geen duidelijke bron vinden verder op internet ;) dus vraag het hier

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inca%27s

Het beste antwoord

Het Incarijk bestond uit verschillende stammen die onderworpen waren door de Inca's. Er was hier dus al sprake van een onderdrukking van de lokale stammen door de Inca's.

Op het moment dat de Spaanse Conquistadores (Een soort militairen in de nieuwe wereld) hier aankwamen sloten deze verbonden met verschillende stammen die de spanjaarden hielpen met het verdrijven van de Inca's. Deze stammen kwamen echter bedrogen uit omdat de Spanjaarden deze stammen ook weer met het zelfde gemak de oorlog verklaarden of op hun beurt onderdrukten.

De Inca's zijn dus in een aantal militaire campagnes teruggedrongen en uiteindelijk verslagen door de Spaanse Conquistadores. Uiteindelijk is het hele gebied, wat nu ruwweg Peru en Chili is, geannexeerd door de Spanjaarden. De inca's veranderde gaandeweg in tweederangs burgers. Uiteindelijk zijn de meeste opgegaan in de Spaanse bevolking.

Er zijn ook nu nog groepen die zichzelf Inca noemen maar dat is een sterke minderheid en worden tot op de dag van vandaag achtergesteld op de rest van de (van oorsprong dus Spaanse) bevolking.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even een korte toevoeging. De inca's waren inderdaad een ver ontwikkeld volk. Helaas waren ze wat minder ver ontwikkeld op militair vlak dan de Spaanse Conquistadores.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Even een google op "inca ondergang" geeft o.a. de volgende resultaten.

Toegevoegd na 23 uur:
TOEVOEGING:
Op internet staat al veel te veel en het wordt steeds meer, dus een bronverwijzing is meer dan voldoende.
Kort samenvatten wat er staat dat kan de vraagsteller beter zelf doen. Dat is ook een uitstekende test of deze de informatie goed begrepen heeft.

Toegevoegd na 23 uur:
TOEVOEGING:
Op internet staat al veel te veel en het wordt steeds meer, dus een bronverwijzing is meer dan voldoende.
Kort samenvatten wat er staat dat kan de vraagsteller beter zelf doen. Dat is ook een uitstekende test of deze de informatie goed begrepen heeft.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb zelfs iets extra's toegevoegd: Ik heb rekening gehouden met de onjuiste stellingen en aannames die de vraagsteller heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Inca's zijn verdwenen door de Spanjaarden. De Spanjaarden hadden ze bijna allemaal uitgemoord dus het hele koninkrijk was verdwenen. Ze stalen al het goud en zilver. Er waren nog wel Inca's, maar die bleven in kleine stammen of voegden zich bij andere stammen.

Toegevoegd na 1 uur:
Wie disliked? Vertel dan waarom ik niet gelijk heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euhm, er zijn er genoeg vermoord. De val van het rijk

Ondertussen was Francisco Pizarro, een Spaanse conquistador, in het noorden geland. Hem werd de weg naar Cajamarca gewezen, deels door Inca's die Atahualpa een kwaad hart toedroegen. In Cajamarca wist Pizarro Atahualpa met een list gevangen te nemen, waarbij vele hooggeplaatste Inca's werden afgeslacht. Atahualpa had namelijk gewenst de Spanjaarden zonder beveiliging te ontmoeten, en zonder dat zijn onderdanen wapens zouden dragen. De list van Pizarro was waarschijnlijk niet gelukt als Atahualpa het gevaar van de Spanjaarden had ingezien. De keizer zag de Spanjaarden echter voornamelijk als slechtgemanierd en vooral onbetekenisvol. Hij nodigde de Spanjaarden uit in zijn hoofdstad, hetgeen er volgens velen op duidt dat Atahualpa de Spanjaarden de pracht en praal van het Incarijk wilde laten zien, om ze zo te imponeren. Ook waren de Spanjaarden zo zwaar in de minderheid dat een aanval bespottelijk moet hebben geleken. Had Atahualpa de Spanjaarden niet onderschat, dan had hij ze waarschijnlijk gevangen kunnen nemen en dan was de geschiedenis van de Andes misschien heel anders gelopen.

Na Atahualpa's gevangenneming kregen zijn generaals geen orders meer, waardoor ze niet meer wisten wat ze moesten doen. De Spanjaarden vielen het leger bij verrassing aan. Ze waren met 1 tegen 1000 in de minderheid, maar wisten met hun tactiek, vuurwapens, harnassen en paarden de Incalegers in een eenzijdige veldslag te verslaan. Tienduizenden Incasoldaten werden afgeslacht. Later werd de laatste weerstand bij Cuzco in een soortgelijke veldslag gebroken. Huáscar werd in opdracht van Atahualpa vermoord, waarna de laatste ter dood veroordeeld werd door de Spanjaarden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind dat je het spannender kan vertellen dan is het een beetje cool