Wat is het verschil tussen Kantonees en Mandarijns?

En kunnen ze elkaar verstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Law and Order gezien? ;-)

Het beste antwoord

Kantonees wordt gesproken door ongeveer 70 miljoen mensen en is een verzameling van heel veel verschillende dorpsdialecten.
Ongeveer 800 tot 900 miljoen mensen spreken Mandarijns, daarmee is deze taal de meestgesproken taal ter wereld.
Het verschil tussen deze 2 talen is best wel expliciet en voor een buitenstaander bijna niet te volgen.
Het verschil zit hem vooral in de gebruikte toonhoogte en dat kan ook weer heel veel verschillen per stadje of regio.
Kortom heel complex, bijvoorbeeld doordat het Kantonees veel meer klankmogelijkheden heeft dan het Manderijns.
In de tijd dat ik China woonde kon ik er absoluut niets mee, maar ook veel Kantonezen verstonden niets van het Manderijns en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zijn twee aparte talen.