wat is de idee van een boek?

Ik moet een boekverslag maken, en ik moet de idee aangeven. Er staat:
Centrale gedachte die het boek uitdrukt over het thema (in algemene zin formuleren, niet op het verhaalniveau!)
Zou iemand mij dit nader kunnen uit leggen met eventueel een voorbeeld erbij?

(En ja, het is 'de idee')

Toegevoegd na 34 minuten:
Het is de gedachte die de schrijver wil uitbrengen van een boek, vaak is dat een moraal. Maar hedendaagse boeken hebben vaak niet meer een je-moet-niet .. boodschap.

Wat voor boodschap past er bij het boek Robinson van Doeschka Meijsing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

De idee is het denkbeeld. Een boodschap die door middel van de verhaalbeschrijving door wordt gegeven. Bijvoorbeeld bij een sprookje is de idee meestal een moraal: als je een kuil graaft voor een ander val je er zelf in.

Toegevoegd na 42 minuten:
Laat ik dat boek nou toevallig ook hebben gelezen voor mijn lijst, maar 't is wel lang geleden... De samenvatting lezende herinner ik me er echter niks meer van.
Robinson leert zichzelf en haar plaats in de wereld kennen. Ze komt er gedurende het verhaal achter dat zij eigenlijk overal buiten staat. Het belangrijkste thema is eenzaamheid. Haar naam Robinson verwijst naar Robinson Crusoë; ze voelt zich ook alsof ze op een onbewoond eiland zit.

De idee:
De schrijfster wil duidelijk maken dat niet alles in werkelijkheid is zoals je denkt. En dat niet alles vanzelf gaat, zoals vriendschap. Eigenlijk is iedereen alleen, maar de meesten hebben dat niet door.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je eerst het thema moet zoeken. Hier een kleine uitleg:
'

Thema
Wat betekent eigenlijk het thema van een boek? Het is gewoon een moeilijke manier om te zeggen, 'dit is waar het boek over gaat'. Als je in één zin kunt vertellen waar het boek over gaat, dan heb je de kern van het boek en het thema te pakken.
Voorbeelden:
Verhuizing, geboorte, dood, geweld, seks, drank, sport, paarden, discriminatie, pesten, liefde, huwelijk, ruimtevaart, ouders en ga zo maar door.

'
En dat je daarna moet je opschrijven wat het boek vertelt over het thema, wat het verhaal zegt over dat thema.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijvoorbeeld als je als thema 'pesten' hebt:
Pesten is niet leuk voor de gepeste en de pester kan er alleen maar spijt van krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg moeilijk als ik de inhoud van het boek niet ken. Maar ik zal een voorbeeld geven.
Van een boek over Nederland in de Tweede Wereldoorlog zou je kunnen zeggen dat er in die tijd ondanks de gevaren toch veel moedige mensen waren die in het verzet gingen of joodse mensen in veiligheid brachten.
Helpt dit? Ze willen weten wat de essentie van het boek is ('de idee').