Weet iemand wat dit is?

ik heb dit al een hele tijd weet iemand misschien wat het is? Het is een soort van steen ofzo

Toegevoegd na 19 minuten:
De lengte is ongeveer 5 bij 6 cm en 1.5 2 cm dik

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik weet niet precies waar ik het heb gevonden maar ik ben wel een keer bij een gletsjer geweest ik geloof dat die daar vandaan komt (het is al wel weer een tijd geleden dat ik daar ben geweest)

Toegevoegd na 1 week:
weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan ook van tweede oorlog ...dus ik zie dat zit anders uit van andere steen...beter als je die foto opsturen naar andere site waar kan je beter antwoord krijgen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe groot is het? kan je een beetje inzoomen op het oppervlak ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zelf wilt onderzoeken kan je nog ff wegen en het volume bepalen.. (in een maatbeker)... dan weet je de dichtheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoe kom je eraan? gevonden op een specifieke plek? bergen/weiland/water/terrein hoogovens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lijkt mij een stuk gesteente waar wolfram inzit, een soort
metaal.

Het beste antwoord

Het zijn kalksinters.

Ook al lijken de mooie ronde gaten op het eerste oog door mensenhanden gemaakt,
toch is hier volgens geoloog Werner Felder uit Vijlen een natuurlijk proces aan het werk
geweest. Het gaat namelijk om kalksinters. Grondwater is vaak rijk aan kooldioxide
(CO2 ), waardoor er gemakkelijk kalk in kan oplossen. Als dit water met de buitenlucht
in aanraking komt, ontsnapt het CO2 de atmosfeer in en slaat de kalk als vast
gesteente neer. Kooldioxide-arm water kan namelijk minder kalk bevatten. Geologen
noemen deze uitgekristalliseerde kalksteen sinters.
Het bekendste voorbeeld hiervan zijn druipsteengrotten. Kalkrijk grondwater druppelt
van de grot naar beneden en vormt zo de kenmerkende stalactieten en stalagmieten.
Rond kalkrijke warmwaterbronnen vormen kalksinters soms tientallen meters hoge
terrassen, zoals in Pamukkale in het zuidwesten van Turkije en Mammoth Hot Springs in
het Yellowstone park (VS). Travertijn, het witte gesteente dat de Romeinen gebruikten
voor de bouw van hun paleizen en tempels, is ook een vorm van sinterkalk. Hetzelfde
geldt voor de kalk in warmwaterleidingen en koffiezetapparaten. Soms zet de kalk uit
het opborrelende grondwater zich af rond plantenstengels en wortels. Als de plant
vervolgens afsterft, blijven in de kalksteen ronde gaten achter. Dit verklaart de
bijzondere stenen die de heer Vroemen langs het strand van Antalya aantrof.
Soortgelijke kalksinters vinden we ook in sommige Limburgse beekdalen, de Voerstreek
en het Bunderbos. Alleen zijn de afzettingen hier veel dunner dan in het gesteente van
Antalya. De merkwaardigste kalksinter is misschien wel een volledig versteend
vogelnest dat bewaard wordt in het natuurhistorisch museum van Bern. Na een val in
een bron met kalkrijk water, werd het nest volledig door sinterkalk 'ingepakt'

Toegevoegd na 57 seconden:
http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=575
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (6)

Het is steen dat in de brand heeft gestaan ik heb ook zo'n soort steen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daarom denk ik asfalt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke jouw antwoordt is ook goed hoor
Zo te zien is het een slak. Slakken zijn verbrandingsresten van hoogovens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dnek dat ik ook daar een slakkenhuis zie :)
Ik denk he dat het een stuk lava of maansteen is. Het kan ook een stukje asteroide zijn. Ik zou er eens naar laten kijken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar ik ben jaren geleden in de bergen geweest bij een aantal gletsjers en toen lagen daar ook allemaal rare stenen. Maar die waren een beetje ijzer achtig. Ik vroeg het aan de gids en die zei dat het afgebrokkelde stukjes ert is (weet je wel). Zijn er bij jou stukjes ijzer te zien? Zo leek die van mij wel. Waar heb je het gevonden?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb het gevonden!!! (denk ik) Kijk dit is een nette erts en daaronder is een ruwe erts. Hij lijkt er veel op.

Toegevoegd na 16 minuten:
Sorry dat er geen nette bij stond hoor. De mijne lijkt er ook veel op. Maar bij mij zat er nog een beetje gruis bij. Zou je willen terug reageren want ik heb dit ook meegemaakt en ik vind het wel typisch dat er meerdere mensen zijn die zo'n ding hebben. Maar de gids vond het ook veel op een lava steen lijken maar ik heb gegoogled en ik vond ook een vuursteen er veel op lijken. Dus misschien kunnen we er samen uit komen. (er zit een foto bij)

Toegevoegd na 16 minuten:
Sorry dat er geen nette bij stond hoor. De mijne lijkt er ook veel op. Maar bij mij zat er nog een beetje gruis bij. Zou je willen terug reageren want ik heb dit ook meegemaakt en ik vind het wel typisch dat er meerdere mensen zijn die zo'n ding hebben. Maar de gids vond het ook veel op een lava steen lijken maar ik heb gegoogled en ik vond ook een vuursteen er veel op lijken. Dus misschien kunnen we er samen uit komen. (er zit een foto bij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grindpad aan het aanleggen?
;-)
Dat lijkt me een typische sintel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt op vulkanisch gesteente! Ligt op IJsland voor 't oprapen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is verbrand asalt