Is er een specifieke naam voor korte verhalen waar een bepaalde deugdelijke moraal of lering uit te halen valt?

Vaak een korte overlevering over een, al dan niet fictieve, gebeurtenis. Veelal met figuren uit de bijbel of verre geschiedenis. Met vaak een levenswijsheid of een deugdelijke moraal.

Deze vraag kwam in me op door een eerdere vraag hier over het Salomonsoordeel. Denk ook aan voorbeelden als Don Quichot, achilles en de schildpad, de grot van Plato e.d.

Mijn vraag is dus hoe zo'n kort verhaal heet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat wordt een parabel genoemd.
bamibal
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Hè, je was me weer nét voor...

Andere antwoorden (1)

Een bijbels verhaal is een gelijkenis. Een dierlijk verhaal is een fabel. Een verhaal met verzonnen figuren is een sprookje. Alle drie zijn het verhalen met een moraal, om mores te leren dus.
Amadea