Is een hond een heilig dier in Nederland?

In mijn cultuur is een koe een heilig dier. In mijn opvoeding heb ik meegekregen dat een hond geen waarde heeft en dit is van huis uit niet vanuit mijn cultuur. Ik zie het als een beledig als iemand zegt 'ik zie je als mijn hond'. Het is mij opgevallen dat men het als een compliment ziet omdat het zou betekenen dat je dan trouw bent. Ik heb gemerkt in mijn omgeving dat men in Nederland een hond als gezinslid beschouwd. Zelfs dat je hond op de familiefoto gaat en op de bank zit en in bed komt liggen. Dit kan ik moeilijk begrijpen, maar ik respecteer het wel. Hoe zit het eigenlijk in de Nederlandse cultuur? Hiermee bedoel ik het verband tussen mens en dier (met name een hond). Is het altijd al zo geweest of is het iets van de moderne tijd? Ik heb ook gemerkt dat de hond mee gaat op vakantie en een paspoort heeft. Het is een geldige reden om verlof te krijgen om het rouwproces van een hond te verwerken. Is er een speciale reden waarom een hond zo veel liefde krijgt? Ik kan er niks over vinden op internet, maar is een hond een heilig dier in Nederland? Zijn er mensen die honden dienen? Ik ben bij toevallig aan het verdiepen in de verschillende culturen in Nederland en dit is mij toevallig opgevallen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dood van een hond is op zichzelf geen reden om verlof te krijgen. Het kan zijn dat iemand zich zo ondersteboven voelt dat hij zich ziek meldt. Dat is iets anders.
Powergen
12 jaar geleden
Een hond is hier niet heilig en wij (als nederlands - altans de meeste dan..) zien de koe liever op de wei en later op ons bordje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk!
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@powergen waar slaat dat op? Als iemand tegen mij zegt je bent als een hond voor mij, dan vat ik dat op als een belediging. Een hond is gehoorzaam. Daar heb je gelijk in, maar het is daardoor geen compliment, ik wil juist niet gehoorzamen aan zon iemand.
Powergen
12 jaar geleden
@Jorryt Huh?? Ik zeg alleen dat een hond dus niet heilig is (wat ook andere mensen zeggen en voor sommige mensen is de hond wel heilig, maar denk meer om de liefde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je opmerking over de koe vind ik zeer ongepast.

Het beste antwoord

Nee, honden zijn absoluut niet heilig. Maar er zijn wel mensen zodanig doorgeschoten in de liefde voor hun huisdier dat ze het als huisgenoot beschouwen. Je ziet zelfs wel eens een rouwadvertentie van een overleden baasje waar de hondenamen bij staan (met een symbool van een pootafdruk) inclusief de reeds overleden honden. Er zijn mensen die hun hond naast hen op bed laten slapen. Maar verder dan als huisgenoot beschouwen gaat het (gelukkig) niet. Voor zover ik weet is er nog nooit een hondenmis geweest. De roomskatholieke kerk verklaart wel eens overleden mensen heilig. Die hebben dan een onverklaarbaar wonder verricht. Het gebeurt af en toe wel eens dat een hond zijn baasje redt, maar meer dan als held wordt zo'n dier dan toch niet gezien.
Als iemand jou als zijn hond ziet dan is dat een belediging. We kennen in het Nederlands een uitdrukking die dat duidelijk maakt: Commandeer de hond en blaf zelf! Waarmee je zegt dat een ander jou niets te commanderen heeft. Een opgevoede hond doet braaf wat z'n baas hem opdraagt en loopt slaafs achter hem aan. Maar een medemens heeft een eigen wil!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt iedereen ik vond alle antwoorden heel nuttig!
In veel niet westerse landen is een hond gewoon een waakhond en slaapt die absoluut niet binnen. Door de kinderen deshuizen is het wel eens zo dat die de hond echt als voetballen gebruik. Het is mij ook opgevallen dat je zelfs overal hondenvoeding kunt kopen terwijl ik weet dat een hond gewoon met de pot mee eet in niet westerse landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus voor het verhaal over "doorgeschoten".
Want dat is het. Veel mensen vergeten gewoon dat een hond een dier is en niet een medemens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen vergeten gewoon dat ze gewoon dieren zijn :)

Andere antwoorden (9)

Een hond is niet heilig!
Wel zien wij honden als huisgenoten/maatjes!
Een hond wordt vaak opgenomen als "familielid"!

In onze cultuur is het zowiezo normaal, dat we voor elk dier dat we in huis halen respect opbrengen!

Een dier is een levend wezen met gevoel en gedachten, en het recht om geluk te vinden op deze aarde.

Wij mensen moeten dieren juist tegemoet komen en helpen/verzorgen als dieren het zelf niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkel dier is een heilig dier in Nederland in de zin van een heilige koe in India. Maar een hond is in Nederland en de rest van West-Europa een grote vriend van de mens, inderdaad zoiets als een familielid. Een hond is trouw en geeft veel liefde dus (als het goed is tussen hem en z'n baas) krijgt hij ook veel liefde terug. Het is niet iets van de moderne tijd. Mens en hond zijn in deze contreien altijd al vrienden geweest maar de hond had het bv in de 19de en het begin van de 20ste eeuw niet zo goed als nu. Toen moesten honden ook rot klusjes doen, bv een hondenkar trekken. Pas in 1962 kwam er een wet die dat verbood maar al veel eerder zag je dat niet meer. Ik heb nooit een hondenkar in mijn jeugd gezien en ik ben van 1944.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkel dier is heilig, dat is alleen maar een verzinsel (met alle respect) van mensen. Maar als ik mijn buurman met zijn mini hondje om zie poedelen, dan is het hondje voor hem heilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar de hond heeft wel een lange geschiedenis als mensenvriend. In de préhistorie werden jagers gevolgd door wolven. Getemde wolven beschermden de mensen en gingen met ze mee op jacht. Zij kregen altijd hun deel van het voedsel en zo werd de wolf een trouwe bondgenoot.

Op een gegeven moment zijn mensen begonnen met het fokken van huiswolvenrassen. Op die manier werden er bij de dieren eigenschappen ontwikkeld, die nuttig waren voor de mens. Zo ontstonden er verscheidene soorten honden met verschillende eigenschappen. In modernere tijden werden en worden honden speciaal opgeleid om een 'beroep' uit te oefenen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: blindengeleidenhonden en politiehonden.

Tegenwoordig wordt de hond door particulieren bovenal als gezelschapsdier gehouden. Voor gezinnen is de hond vaak een speciaal soort lid van de familie. Sommige mensen houden van hun hond als van een kind. Voor alleenstaande mensen is de hond een middel tegen de eenzaamheid. Mensen hebben heel veel verdriet als hun hond sterft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo, dat de hond niet natuurlijk geëvolueerd is, maar door de mens 'geselecteerd"?
Ja een hond is heilig in de letterlijke zin van het woord, dus heil-ig. Hij brengt heil: voorspoed, geluk, welzijn.
In het Nederlands heeft het woord heilig een heel andere en wel religieuze betekenis gekregen, hetgeen taalkundig gezien best eigenaardig is aangezien zelfstandig naamwoord en bijvoeglijk naamwoord zo niet meer semantisch bij elkaar horen. Helaas, wij Nederlanders zijn erg slordig met onze mooie taal.

De hond is geen huisdier (een koe is een huisdier), maar een gezelschapsdier.

De hond woont al vele eeuwen lang bij de mens. Waarschijnlijk al voor de laatste ijstijd. Dus je kunt ook niet spreken van een verband tussen de hond en enige cultuur op Aarde, want zo lang heeft een cultuur nog nooit bestaan.

De hond stamt af van de wolf, en dit dier heeft een sociale structuur die heel goed bij de sociale structuur van de mens pas. Dit staat dus boven elke cultuur.
Bovendien zijn de pups knuffelbaar zodat ze een goed speelmaatje zijn voor de mensenkinderen.

Het lijkt mij logisch, dat de hond eerst werd gedomesticeerd, en pas daarna als werkdier werd ingezet. Maar dat is waarschijnlijk niet meer precies na te gaan.

Al met al lijkt het mij, dat wij in Nederland met de hond omgaan zoals dat al voor de laatste ijstijd zo was: voor het gezelschap.
En ook, dat in jouw cultuur de nadruk meer is komen te liggen op het gebruiksaspect.

Uit onderzoek blijkt trouwens, dat het liefde geven aan een gezelschapsdier goed is voor de gezondheid van de mens (en hond in dit geval).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond heeft natuurlijk wel waarde,
net als ieder dier, ieder levend wezen waarde heeft.

Wij zijn in Nederland inderdaad heel erg overdreven gaan doen met onze huisdieren.
* Als gezinslid beschouwen.
* in bed laten slapen
* Dierenambulance (niet per definitie altijd verkeerd hoor).
* Dierenpsychologen.
* Dierenparagnosten en dierenfluisteraars die de ziel van een hond kunnen lezen en verstaan.
* De overvloed en de overdadig luxe van dieren-eten.

Dit is wel vooral iets van de laatste moderne tijd en heeft te maken met:
# vooral veel met welvaart.
Wij hebben het in Nederland zo ontzettend goed, dat wij vinden dat onze dieren dezelfde luxe moeten hebben.
# het verlies van contact met de natuur en
wat een dier eigenlijk is.
# ook veel eenzaamheid. Als je niet met mensen op kan schieten, of er zijn geen mensen in je omgeving, dan geef je al je liefde aan een dier.
>>verlof te krijgen om het rouwproces van een hond te verwerken.> die ken ik nog niet.

# Je ziet het vaak bij mensen die met een hond wandelen: de mens laat niet de hond uit, maar de hond beslist en bepaalt en de hond laat de mens uit.

Dus ja, er zijn wel mensen die honden dienen.
Maar een religie, het aanbidden van honden als een geloof, dat is er niet nee.

In een nog niet zo lang geleden verleden, was ook hier een hond voornamelijk voor het bewaken van een boerderij-erf.
En een kat voor het vangen van muizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Andere heilge dieren zijn grote katten, leguanen. Deze zogenaamde huisdieren mag het aan niets ontbreken behalve hun natuurlijke gedragsuitoefenig, die als ongewenst wordt ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen dier heilig in Nederland nee, maar een dier kan wel veel gevoelswaarde hebben voor een mens. Kijk de film: Hachi, a dog's tale eens. Misschien geeft het je wat meer inzicht in waarom de hond zo'n trouwe bondgenoot voor de mens is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is denk ik een kwestie van respect tussen mens en dier.
huisdieren en met name honden voelen aan als er wat is en hoe een mens zich voelt.
door hun onvoorwaardelijke trouw naar ons toe verdienen ze het respect.
honden zijn loyaal aan hun baas en houden mensen buiten de deur die bv niks in je woning te zoeken hebben.
ik denk maar zo...zoals de mens is voor dieren,is hij ook voor de medemens